Sökning: "TVÄRVETENSKAP"
Visar resultat 6 - 10 av 342 uppsatser innehållade ordet TVÄRVETENSKAP.
6. Estetisk närvaro - Filosofiska, biologiska och konstvetenskapliga perspektiv på den ordlösa upplevelsen av bildkonst
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : Estetisk närvaro - ett tillstånd av intensiv fokusering på och upptagenhet av ett estetiskt objekt, är ett vardagligt fenomen vars betydelse för upplevelse och tolkning av konst kan ha underskattats. Uppsatsen består av en kritisk tvärvetenskaplig exposé över ett axplock aktuell litteratur inom filosofisk estetik, evolutionspsykologi, neurovetenskap, konstvetenskap och museologi som på olika sätt direkt eller indirekt berör detta fenomen. LÄS MER
7. Klimatpositiva kolsänkor ger negativa koldioxidutsläpp : en tvärvetenskaplig analys
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskapSammanfattning : Genom att sammanföra historiskt och modernt kartmaterial kan våtmarkers naturliga lokaler synliggöras. När kartmaterialet jämförs med inmätningar av dikesstrukturer blir det tydligt hur marken har dränerats. LÄS MER
8. Beteendevetenskaplig utbildning –tvärvetenskapens nödvändiga komplexitet : En intervjustudie om lärares uppfattningar ombeteendevetenskaplig utbildning
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Beteendevetenskap är ett utbildningsområde där tvärvetenskapliga angreppssätt används för attstudera mänskligt beteende i olika kontexter. I denna studie utforskades lärares subjektivauppfattningar om beteendevetenskaplig utbildning och dess tvärvetenskapliga natur, med hänsyn tilluppfattningar om studenterna, den egna verksamheten och aktuella samhällsbehov. LÄS MER
9. Neuromarketing och etik: när passerar man gränsen? : En kvalitativ studie om uppfattningar och etiska dilemman kring tillämpningen av neuromarketing och dess påverkan utifrån ett konsumentperspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Neuromarketing is a new field of research, a mix between neuroscience, marketing, and psychology. With the help of brain research, neuromarketing has succeeded in identifying feelings and reactions which have benefited companies and helped them to construct efficient marketing strategies. LÄS MER
10. Det lokala kornet som matarv : En studie i kornets förändrade roll i området Höga Kusten genom ett tvärvetenskapligt arbete
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolanSammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka kornets roll som råvara och livsmedel i Höga Kusten ur ett gastronomiskt, agrarhistoriskt och arkeologiskt perspektiv som underlag till framtida forskning. Ett tvärvetenskapligt ramverk som innefattat de tre nämnda ämnena har använts. LÄS MER