Sökning: "TV inflytande"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden TV inflytande.

  1. 1. Long, Long Time : An Examination of Identity and Status Connected to Scenography in the Tv-Series The Last of Us (2023)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anton Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ visuell analys; representation; The Last of Us; Bourdieu; kapital; post-apokalyps; zombie; scenografi; identitet; status; medborgarförslag; illustration; kollage; kampanj; ungdomar; inflytande; demokrati; Malmö Stad; framtidstro;

    Sammanfattning : This study examines cinematic storytelling by looking at screenshots from episode three of the tv-series The Last of Us (2023). The purpose is to illustrate how scenography in the chosen material can represent meaningful concepts about the main character's identity and statues. LÄS MER

  2. 2. Mystik, Magi och Ras : En narrativ analys av representation i tv-serien ”Detektiven från Beledweyne”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Fatou Fatty; [2023]
    Nyckelord :Tv-produktion; Ras; Media; Representation; Porträttering; Mystifiering; Orientalism;

    Sammanfattning : Följande studie har som avsikt att belysa och analysera hur rasifierade maktdynamiker konstrueras genom representation av svarta och vita inom svensk populärkultur. Genom en narrativ analys undersöker uppsatsen den första säsongen av tv-serien "Detektiven från Beledweyne," producerad av SVT 2023. LÄS MER

  3. 3. “Jag känner alltid att jag har varit den som sticker ut…” : - En etnografisk studie om hur yrkesverksamma inom medie- och underhållningsbranschen uppfattar mångfald och dess inflytande i aspekter om mediemakt, mediepåverkan och representation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Marella Chamas Merei; Martina Lindman; [2022]
    Nyckelord :Mångfald; medie- och underhållningsbranschen; mediemakt; mediepåverkan; representation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad kunskap kring diskussionen om mångfaldens betydelse i medieproduktioner och mediearbete, i förhållande till aspekter om mediemakt, mediepåverkan och representation. Genom semi-strukturerade intervjuer med sju yrkesverksamma i medie- och underhållningsbranschen, med främst fokus inom dramaproduktioner för tv och film, är målsättningen att med hjälp av Kimberlé Crenshaws (1989) teori intersektionalitet, Vicki Mayers (2011) teori ‘The line’ (above the line/below the line) samt Pierre Bourdieus (1999) teori prekaritet att analysera respondenternas svar. LÄS MER

  4. 4. Barn och reklam på sociala medier - Är skyddet för marknadsföring via sociala medier gentemot barn tillräckligt utifrån gällande svensk lagstiftning?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ellen Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Civilrätt; Marknadsföringsrätt; Sociala medier; Barn; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Every day, internet users are exposed to advertising, and social media advertising feeds are tailored to appeal to the interests of the individual user. Advertising on the internet is more difficult to identify, avoid, and critique compared to advertising in traditional media, this is because much of the advertising on the internet is embedded in non-commercial content such videos on internet platforms. LÄS MER

  5. 5. "På äldris får de baka och spela tv-spel, det är orättvist" : Ett utvecklingsinriktat arbete om att ge eleverna mer inflytande i den planerade verksamheten på fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :johanna johansson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med stöd i aktionsforksningen har detta utvecklingsarbete genomförts på ett fritidshem som vänder sig till elever i förskoleklass och årskurs 1. Utvecklingsarbetets grund gar legat i att hitta en struktur som ger eleverna mer inflytande och delaktighet i den planerade verksamheten. LÄS MER