Sökning: "TV-series"

Visar resultat 6 - 10 av 222 uppsatser innehållade ordet TV-series.

  1. 6. Hur kultur formar narrativ : En jämförande studie av sociokulturella värden i västerländskt och österländskt berättande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Nora Eriksson; [2023]
    Nyckelord :South Korea; cinema; narrative; sociocultural values; Sydkorea; film; narrativ; sociokulturella värden;

    Sammanfattning : This is a comparative cultural study from a literary perspective, focusing on characterization in Western and Eastern storytelling. By comparing a selection of Korean dramas with Anglo-American TV series and films, I want to examine possible similarities and differences in the character representation, emotional expressions and philosophies of the stories, as well as how these may be grounded in different cultural structures. LÄS MER

  2. 7. Meningsskapande genom existentiell kultur vid barndomstrauma : En undersökning av hur de med barndomstrauma ofta dissocierar och upplever djupare meningsskapande och dess läkande effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Amanda Vargvinge; [2023]
    Nyckelord :will; existential meaning-making; symbolic messages; childhood trauma; popular culture; existential culture; GT; will to meaning; the abyss experience; spiritual wholeness.; vilja; existentiellt meningsskapande; symboliska budskap; barndomstrauma; populärkultur; existentiell kultur; GT; viljan till mening; avgrundupplevelsen; själslig helhet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsats är att undersöka varför människor med barndomstrauma kan finna mytologiska symboliska berättelser i existentiell kultur läkande. De frågor som ställs är: På vilket sätt kan berättelser om superhjältar ge ökad förståelse om barndomstrauma, både för de som själva upplevt det, samt de som inte upplevt det? Hur kan berättelser om superhjältar verka psykiskt läkande vid barndomstrauma? Vilken betydelse har känslor i läkandeprocessen av barndomstrauma? Material som använts är TV-serien Moon Knight och kommentarer från YouTube. LÄS MER

  3. 8. "Låt läkningen börja" : En kvalitativ filmanalys av förlåtelse som fenomen I Tv-Serien Mare Of Easttown

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Louise Hansson; [2023]
    Nyckelord :Förlåtelse; försoning; självförlåtelse; nåd;

    Sammanfattning : In today's film and TV selection, religious and existential issues are often depicted. The purpose of this study is to investigate and analyze forgiveness based on thelogical and philosophical concepts in Mare of Easttown (Ingelsby, 2021). LÄS MER

  4. 9. Gricean Maxims and ASD Individuals on TV : A pragmatic analysis of individuals with ASD and their sensitivity to Gricean Maxims

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alice Ann Mikha; [2023]
    Nyckelord :Autism; ASD; Atypical; the Gricean Cooperative Principle; maxims; flouting; pragmatics; autistic disorder; language understanding; neuropsychiatric disabilities; education;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine the way the flouting of the Gricean maxims is used to portray a fictional character with Autism Spectrum Disorder (ASD). This study analyzes a character named Sam Gardner from the television series Atypical. LÄS MER

  5. 10. Det är så mycket lättillgängligare med TV-serier, typ: Ungdomars lustläsning i relation till digitala medier

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Jonna Fredin; Martin Segerbäck; [2023]
    Nyckelord :Recreational reading; pleasure reading; leisure reading; digital media; social media; literature; books; young adult; youth; teen reading; TikTok; BookTok; social reading; film; TV-series; Grounded Theory; Uses and Gratifications Theory; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Leisure reading among young people today is often considered to be under threat from digital activities, especially social media. In the scientific community, this position is disputed with no clear consensus. LÄS MER