Sökning: "TV4 och sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden TV4 och sociala medier.

  1. 1. "Hej Tiktok!" : en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsvärdering på Tiktok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Johanna Grüter; Lina Buhre; [2023]
    Nyckelord :Tiktok; Sociala medier; Nyhetsvärden; Engagemang; Användare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande uppsats undersöker om nyhetsvärden som ökar potentialen för engagemang premieras i den svenska nyhetsdistributionen på Tiktok. Det görs med hjälp av en kvantitativ innehållsanalys med variabler som utgår ifrån nyhetsvärdering som teoretiskt ramverk. LÄS MER

  2. 2. #Fyp: Dåliga Nyheter med Krimtema : En studie om nyhetsurval och nyhetsvärdering på TikTok

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Lisa Ahlén; Alva Collin; [2023]
    Nyckelord :Brand-building news; Kommersialisering; Nyhetsurval; Nyhetsvärdering; Platformization; Sociala medier; TikTok;

    Sammanfattning : Aftonbladet, Expressen and TV4 Nyheterna are the largest Swedish news media on TikTok, and this essay focuses on how these media outlets evaluate news and what the news selection looks like on the platform. We proceeded from the theory of commercialization, news evaluation and agenda setting in combination with previous research on news evaluation and news selection on social media to answer our questions. LÄS MER

  3. 3. Vilka nyheter hamnar på Tiktok? : En kvantitativ innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Nicholas Tsakonas; Felicia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Tiktok; nyhetsvärdering; sociala medier; nyheter; journalistik;

    Sammanfattning : Sociala medie-appen Tiktok når 24 procent av personer under 35 år i världen, där 7 procent av dem använder appen för nyheter. I Sverige är det åldersgruppen 9 till 14 år som förr inte tagit del av nyheter alls i någon hög grad, som nu tar del av nyheter via Youtube, Instagram och Tiktok, där Tiktok är den vanligaste nyhetskällan. LÄS MER

  4. 4. "Sparka honom!" : förtroendekriser i ett nytt medielandskap

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Jacob Hede; Malin Brugge Arelund; [2021]
    Nyckelord :Cancel culture; TV4; kändisar; förtroendekris; Social Sciences;

    Sammanfattning : De senaste årens teknologiska utveckling, med sociala medier i spetsen, har stöpt om samtidens medielandskap. En effekt av denna utveckling är att en ny direkthet skapats mellan offentlig person och gemene man. LÄS MER

  5. 5. Snyft, bortförklaringar & offerkoftor : En kvalitativ textanalys av TV4:s kommentarsfält på Facebook under Paolo Robertos erkännande av sexköp

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Linnéa Magnér; Emelie Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Comment section; Discourse; Participatory journalism; Text analysis; Sex purchase; Kommentarsfält; Diskurs; Deltagarjournalistik; Textanalys; Sexköp;

    Sammanfattning : Den 14 maj 2020 tillbringade Paolo Roberto kvällen i en lägenhet på Östermalm i Stockholm med en kvinna från ett av Europas fattigaste länder och greps på bar gärning i en polisrazzia. Stjärnkocken, skådespelaren och programledaren erkände sig skyldig till sexköp. LÄS MER