Sökning: "Talet om Taluppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Talet om Taluppfattning.

  1. 1. “Det är svårt när det inte ser ut som vanligt” : En empirisk studie om kritiska aspekter av tallinjen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Persson; Lidia Szczerba; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; tallinje; kritiska aspekter; variation; variationsmönster; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : God taluppfattning är grunden i all matematik och kunskap om tal är en vanligdel i definitionen om taluppfattning. Tallinjen kan användas som hjälpmedel föratt utveckla elevers taluppfattning. För att kunna utveckla undervisningen kringtallinjen behöver läraren veta vilka kritiska aspekter som hör ihop med detmatematiska området. LÄS MER

  2. 2. Elevers olika sätt att uppfatta tal : En kvalitativ studie med elever i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Saga johansson; [2021]
    Nyckelord :taluppfattning; matematik; mönster i talföljder; siffrans platsvärde; uppdelning av tal;

    Sammanfattning : Taluppfattning är en grundläggande förmåga som elever behöver utveckla för att klara av matematiken. Studien har inspirerats av fenomenografin och resultatet grundar sig på kvalitativa intervjuer med elever i årskurs 1. Studien syftar till att bidra med insikt om hur elever i årskurs 1 uppfattar aspekter inom taluppfattning. LÄS MER

  3. 3. Taluppfattningens och tallinjens betydelse i matematiken för årskurserna 1-6. : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om taluppfattningen och tallinjen i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Edina Dervisevic; Nadia Tamar; [2020]
    Nyckelord :elementary school; mathematics; number line; number sense; grundskola; matematik; tallinje; taluppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare i årskurserna 1–6 beskriver begreppen tallinje och taluppfattning, samt hur de använder tallinjen i matematikundervisning för att utveckla elevers taluppfattning. Studien är en kvalitativ studie som baseras på semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Tals additiva del-helhetsrelationer : En litteraturstudie om elevers förståelse av tals additiva del-helhetsrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Caroline Stern; Sophie Texén; [2020]
    Nyckelord :aritmetik; del-helhet; del-helhetsrelationer; additiva; addition och subtraktion;

    Sammanfattning : Aritmetik är den del inom matematiken som behandlar räknande och innefattar tals egenskaper och hur räknesätten fungerar och kan sättas i relation till varandra, däribland räknesätten addition och subtraktion. Förståelsen av tals egenskaper benämns vanligtvis som taluppfattning vilket innefattar olika aspekter av tal såsom bland annat tals del-helhetsrelationer. LÄS MER

  5. 5. DIGITALA VERKTYG I LÄROBÖCKER FÖR GYMNASIEMATEMATIK. : En studie över hur digitala verktyg har utvecklats i läroböcker för kurs 1b under början av 2000-talet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Camilla Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :digital tools; syllabus; textbooks; upper secondary school; digitala verktyg; gymnasiet; kursplan; lärobok;

    Sammanfattning : Det har skett några studier av läroböcker för matematik i Sverige och andra länder. Studierna fokuserar på olika områden i läroböckerna och visar att i vissa områden sker det ingen utveckling alls och i andra verkar det hända mycket. LÄS MER