Sökning: "Talk Moves"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Talk Moves.
1. “Kan du berätta hur du tänker” : En kvalitativ studie av lågstadielärares användning av talk moves i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om vilka talk moves 1-3 lärare använder sig av i matematikundervisningen. De datainsamlingsmetoder som använts är klassrumsobservationer följda av semistrukturerade intervjuer med klasslärarna. LÄS MER
2. Prefererat ledarskap inom restaurangbranschen : En jämförelse av ledarskapspreferenser mellan manliga och kvinnliga anställda
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Studien undersöker preferenser för ledarskap bland män och kvinnor inom restaurangbranschen. Tidigare studier har lagt mycket fokus på att undersöka om det finns skillnader i det manliga kontra det kvinnliga ledarskapet. LÄS MER
3. The Higgs Width in Higgs production in association with a W+ boson
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Teoretisk partikelfysik - Geonomgår omorganisationSammanfattning : The width of the Higgs boson is a quantity that cannot be measured directly from the on-shell Higgs peak; it would have to be measured indirectly. In 2013, Caola and Melnikov developed a method to determine the Higgs width by using off-shell and on-shell cross-sections and applying the narrow-width approximation. LÄS MER
4. De fem matematiska förmågorna : En kvalitativ studie om hur lärare i F-3 arbetar för att utveckla de fem matematiska förmågorna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur F-3 lärare beskriver att de arbetar för att utveckla de matematiska förmågorna hos elever. Detta tog vi oss an genom att besvara följande forskningsfrågor: Hur beskriver lärare i F-3 att de arbetar för att ge elever möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? och Vilka utmaningar beskriver lärarna att de upplever i att ge eleverna möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? Vi har intervjuat åtta lärare från olika skolor, kommuner och årskurser för att besvara studiens forskningsfråga. LÄS MER
5. Lärares strategier för att möta andraspråkselever inom matematisk problemlösning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med andraspråkselever när det kommer till problemlösning inom matematiken samt vilka pedagogiska strategier lärarna använder för att överkomma eventuella svårigheter. Det genomfördes sex intervjuer från två olika kommuner inom Sverige. LÄS MER