Sökning: "Tallinje"

Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade ordet Tallinje.

  1. 21. En studie om hur multiplikation framställs i läromedel för årskurs 2 : Med inriktning på representationsformer och räknestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sara Gustafsson; Rebecca Hunter; [2018]
    Nyckelord :Multiplikation; läromedelsanalys; representationsformer; räknestrategier; matematik; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur två utvalda läromedel för årskurs 2 ger elever möjlighet att utveckla sin förståelse för multiplikation samt hur läromedlen framhåller olika representationsformer och räknestrategier för multiplikation.   Vårt material består av Lyckotal 2A samt Mera Favorit matematik 2B. LÄS MER

  2. 22. Elevers uppfattning av tallinjen i Vektor : En observation och fokusgruppsintervju av elevers uppfattning och betydelse av tallinjen i Vektor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping

    Författare :Sofi Karlsson; [2018]
    Nyckelord :number line; phenomenological; Vektor; mathematics; pupils; tallinje; fenomenografi; Vektor; matematik; elever;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Tre exempel på mentala tallinjer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nils Rickdorff Lahrin; [2018]
    Nyckelord :tallinje; mental tallinje; matematik; mathematics; mental number-line; number forms; number-line;

    Sammanfattning : Starting from the Swedish curriculum’s goals of a school for all children this study’smain purpose is to contribute to the understanding of how mental number-lines arebeing described and related to by people with visualized number-forms. The study aimsto answer the two questions:- How are the mental number-lines described by people with visualized numberformsand in what way do these descriptions differ from a conventional numberline?- What relations can be found between the visualized number-line and the choiceof counting-strategies on number-tasks?The study used a qualitative method in which three participants with visual mentalnumber-lines described their preferred counting-strategies and relation to their mentalnumber-lines in three semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 24. Vad innehåller och vad förändras i matematikläroboken? : En läroboksanalys utifrån hur skriftliga räknemetoder har förändrats i läroböcker för årskurs 3 före och efter införandet av Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pär Sundh; [2018]
    Nyckelord :Skriftliga räknemetoder; Läroböcker; Innehållsanalys; Läroplan; Kursplan; Traditionella algoritmen; Mellanledsräkning med talsorter; Tallinje; Valbar räknemetod.;

    Sammanfattning : I ett tidigare arbete (Sundh, 2016), analyserade jag 8 matematikläroböcker för årskurs 3. Den analysen ligger som grund för den här studien som utvidgar analysen till att vidare undersöka hur läroböcker inom matematik för årskurs 3 speglar kunskapskraven i respektive styrdokument Lpo94 och Lgr11, med fokus på skriftliga räknemetoder inom addition och subtraktion. LÄS MER

  5. 25. Tallinjens relation till taluppfattning : En kvalitativ studie över lärares uppfattning om tallinjens potential i matematikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Desirée Andersson; [2018]
    Nyckelord :Tallinje; taluppfattning; matematikundervisning; grundskolans årskurs 1–3; matematisk kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet fokuserar på tallinjens och taluppfattningens relation till varandra och hur den relationen har en viktig del i elevers matematiska utveckling. Forskning visar på att undervisning baserat på tallinjen har potential att skapa en bro mellan det abstrakta och konkreta i skolans matematikundervisning och på så vis hjälpa elever utveckla sin taluppfattning. LÄS MER