Sökning: "Talspråkliga utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Talspråkliga utveckling.

  1. 1. Textbindning i gymnasieelevers texter : En undersökning om hur användning av tematisk bindning och logiska betydelsemarkörer korrelerar med betyg i svenskämnets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emilia Lindstedt; [2023]
    Nyckelord :Textbindning; skrivutveckling; tema-rema-struktur; logiska betydelsemarkörer; satskomplex; textuella satsadverbial; grammatikundervisning; gymnasieskolan; svenska;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att de positiva effekterna av integrerad grammatikundervisning i förstaspråksämnet är avhängiga av att grammatikundervisningen är anpassad efter elevers behov och kunskapsnivå, vilket även är något som genomsyrar gymnasieskolans läroplan och en förutsättning för att kunna ge alla elever möjlighet att utifrån sina förutsättningar utvecklas så långt som möjligt. När det gäller svenskämnet och elevernas skrivutveckling förväntas eleverna under sin gymnasietid lämna den mer talspråkliga stil de träder in i skolvärlden med och i stället utveckla en mer formell stil, varvid förmågan att ordna och skapa samband mellan olika satser blir en viktig aspekt för elever att utveckla och ett relevant innehåll för grammatikundervisningen att behandla. LÄS MER

  2. 2. Akademiskt ordförråd under utveckling: med fokus på substantiv i Tisustexter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Olausson Ylva; [2017-06-08]
    Nyckelord :Tisus; ordförråd; substantiv;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker huvudsakligen kvantitativa aspekter av samband mellan lexikala särdrag, med fokus på substantiv, och bedömd färdighetsnivå på Tisus (test i svenska för universitets- och högskolestudier) skriftliga del. Eftersom ett godkänt resultat på Tisus ger grundläggande behörighet i svenska för högskolestudier så kan bedömningen få mycket stora konsekvenser för den enskilda testtagaren och därför är det här ett angeläget område att utforska. LÄS MER

  3. 3. Utveckling eller förfall? : En longitudinell studie av svenska niondeklassares skrivförmåga

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Hansen; [2016]
    Nyckelord :skriftspråk; språkriktighet; nationella prov; språkutveckling; jämförelse; elevuppsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida det finns någon relevans i påståendet att ungdomar är sämre på att skriva idag jämfört med för tjugofem år sedan. I studien analyseras och jämförs uppsatser ur nationella provet från 1988, 1989, 2010 och 2015 ur ett språkriktighetsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Den fria lekens betydelse för barns talspråkliga interaktion : En studie som använder sig av Visual methods, i detta fall The Diamond

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Viktoria Nordin; [2013]
    Nyckelord :Lek; Talspråkliga utveckling; Interaktion; Kommunikation;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how some Swedish preschool teacher discussing how children's Swedish colloquial interaction can be enhanced in the free play. In this case where children are aged three to five. LÄS MER

  5. 5. "När jag blir stor drömmer jag om ett liv i storstaden med shopping utanför dörren och starbucks i handen" : En studie av skriftspråket hos tre unga bloggerskor i Jönköping

    Kandidat-uppsats, Övrig skolnära forskning

    Författare :Ida Lindström; Clara Ståhlgren; [2013]
    Nyckelord :Blog; bloglanguage; variable analysis; didactic; Blogg; bloggspråk; variabelanalys; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka tre unga bloggerskor från Jönköping och deras sätt att skriva. Genom att undersöka de grammatiska strukturerna i fem inlägg av varje bloggerska och jämföra dem med varandra, vill vi utläsa ett eventuellt gemensamt bloggspråk. LÄS MER