Sökning: "Taluppfattning decimaltal"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Taluppfattning decimaltal.

  1. 1. Brädspel – ett effektivt sätt att lära sig bråk- och decimaltal? En kvantitativ studie om elevers förmåga att tillgodogöra sig bråk- och decimaltal med hjälp av brädspel, med särskilt fokus på elever i särskilda undervisningsbehov i matematik.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna-Carin Bäckebo; Margareta Löfstedt; [2020]
    Nyckelord :elever i SUM; SUM-elev; tallinje; taluppfattning;

    Sammanfattning : Elevers problem med matematikämnet i grundskolan är väldokumenterat och varje år lämnar en betydande del grundskolan utan betyg i ämnet. För att nå framgång i matematik är en god taluppfattning viktig och studier visar att denna hör samman med en utvecklad inre representation av tallinjen. LÄS MER

  2. 2. Olika sätt att förstå matematik : Kartläggning av elevers strategival och matematikens begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet för elever i åk 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joanna Vikergård; Anna Wikström Berggren; [2019]
    Nyckelord :ekologisk systemteori; kartläggning; KASAM; matematik; strategier; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka variationer kring hur elever förstår vissa matematiska begrepp och vilka strategier de använder för att lösa matematiska uppgifter samt hur de utvecklat denna praktik. Denna kunskap kan vara ett stöd för speciallärare/specialpedagoger i arbetet med att stötta både elever och lärare i den kunskapande processen, både i verksamheten samt vid kartläggning på individ- och gruppnivå. LÄS MER

  3. 3. Motiverande arbetssätt i matematik? : En studie av matematiklektioner utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Olsson Einarsson; [2017]
    Nyckelord :Utomhusmatematik; taluppfattning; motivation; Learning study;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom observation av planerade lektioner i utomhusmatematik och efterföljande intervjuer med elever försöka reda ut om eleverna anser att utomhusmatematik är ett motiverande arbetssätt samt om de lärt sig något under lektionerna. Studiens resultat analyseras utifrån en avhandling som är skriven av Margareta Engvall (2017). LÄS MER

  4. 4. Decimaltal i skolans värld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Karlsson Alexandra; Ljubomirovic Marija; [2015]
    Nyckelord :Decimaltal; undervisning; taluppfattning; representationsformer;

    Sammanfattning : Decimaltal uppfattas som ett komplicerat ämne, både för lärare och elever. Syftet med uppsatsen är att svara på frågan hur verksamma lärare arbetar med decimaltal i sin undervisning i årskurs 5. Uppsatsen är baserad på tre frågor gällande undervisningen om decimaltal. LÄS MER

  5. 5. 0,15 är inte större än 0,8 : En litteraturstudie kring vanliga missuppfattningar vid arbete med decimaltal samt hur lärare kan arbeta med dessa

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Elin Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Matematik; matematikdidaktik; decimaltal; missuppfattningar; positionssystemet;

    Sammanfattning : Det här dokumentet är en litteraturstudie över några av de vanligaste missuppfattningarna inom arbetsområdet taluppfattning och tals användning inom matematiken. Fokus på missuppfattningarna ligger inom området för decimaltal. LÄS MER