Sökning: "Taluppfattning förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Taluppfattning förskoleklass.

  1. 1. Att ramsräkna och upptäckamönster i talsystemet : En intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Sundin; Anneli Wahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Intervention; taluppfattning; explicit undervisning; ramsräkning; visuellt stöd; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att mäta effekten av en intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass. Studien utgick från Response to Intervention - modellen (RTI) för att synliggöra vilka elever som är i behov av en extra insats. Ett förtest gjordes med samtliga elever i förskoleklasserna. LÄS MER

  2. 2. Läromedelsanalys gällande kritiska aspekter i taluppfattningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sandra Helmersson; Almedina Bico; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; kritiska aspekter; läromedel; representationsformer och variationsmönster.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om läromedel i matematik, för förskoleklass, ger eleverna möjlighet att utveckla kunskaper inom taluppfattning. Detta genom att titta på de kritiska aspekterna genom representationsformer och variationsmönster. Två läromedel används i analysen som riktar sig till förskoleklass. LÄS MER

  3. 3. En tematisk analys om muntliga resonemang inom ämnesområdet taluppfattning : En kvalitativ studie om Skolverkets underlag för förskoleklass till klass 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Resonemangsförmågan; taluppfattning; kartläggningsmaterial; bedömningsunderlag; tematisk analys; uppgiftsformulering; uppgiftsinnehåll; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka kategorier av taluppfattning som förekommer i resonemangsuppgifter från Skolverkets bedömningsunderlag i förskoleklass till årskurs 3 samt se till vilka förutsättningar resonemang ges. Genom teoretiskt analytiska ramverk sammanställs en komplex data av relevanta delar för studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Elmgren; [2022-10-31]
    Nyckelord :taluppfattning; tidiga insater; särskilda utbildningsbehov i matematik; bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; frirum;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning. LÄS MER

  5. 5. På TAL om grunden : En intervjustudie av nio lärares arbete med och för taluppfattning i förskoleklass och årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Lundberg Rigmorsdotter; Anna Nilsson Boman; Petronella Palmkvist; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; foundational number sense; teaching methods; six-year-olds; seven-year-olds; Matematik; taluppfattning; undervisningsmetoder; förskoleklass; årskurs 1;

    Sammanfattning : Forskning visar att taluppfattning är grundläggande för elevers förståelse och utveckling av matematik. Läraren har en central roll i att utveckla elevers taluppfattning. Denna kvalitativa studie undersöker hur nio lärare arbetar med och för taluppfattning hos elever i förskoleklass och årskurs 1. LÄS MER