Sökning: "Taluppfattning hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Taluppfattning hos barn.

  1. 1. Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen : -  en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Flordh; [2023]
    Nyckelord :Arbetsminne; proximala utvecklingszonen; språkprofil; språkstörning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Helena Flordh (2023). Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Taluppfattning utifrån ett lärarperspektiv : En studie om lärares syn och arbetssätt i förskoleklass och årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Louise Krantz; [2020]
    Nyckelord :matematik; matematikundervisning; räknestrategier; taluppfattning; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare ser på taluppfattning i förskoleklass och årskurs 1 och hur de väljer att arbeta för att utveckla den hos eleverna. För detta ändamål valdes sju lärare som arbetar inom förskoleklass, årskurs 1 – 3 och som speciallärare ut för kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. ”Då menar inte jag att det ska sitta siffror överallt, det är liksom krumelurer för barnen om det inte står för något.” : En kvalitativ intervjustudie om undervisning av taluppfattning i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Axelsson; Linda Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Matematik; taluppfattning; Gelman och Gallistels fem grundläggande principer; undervisning; förskollärare; förskolan; lärande utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad de deltagande förskollärarna lyfter som väsentligt i undervisning av taluppfattning i förskolans utomhusmiljö. Studien bygger på en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som forskningsverktyg. LÄS MER

  4. 4. BAKGRUNDSBULLERS PÅVERKAN PÅ INLÄRNINGSMÖJLIGHETER I KLASSRUMSLIKA MILJÖER HOS BARN MED OCH UTAN HÖRSELNEDSÄTTNING En beskrivande litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Hanna Markkinen; Fanny Svensson; [2018-09-12]
    Nyckelord :children; hearing loss; hearing impairment; noise; aircraft noise; speech noise; speech; learning; elementary school; classroom; speech recognition; working memory; reverberation; road traffic;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att försöka kartlägga hur bakgrundsbuller påverkar förmågan till inlärning hos barn med och utan hörselnedsättning i deras lärmiljö. Metod: Arbetet är en beskrivande litteraturstudie. Databaserna PubMed och Cinahl användes för att söka artiklar. Materialet består av 14 artiklar publicerade mellan åren 2008–2016. LÄS MER

  5. 5. Math-in-Action : Att lära matematik med estetiska lärprocesser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Catarina Jeppsson; Anna Englund Bohm; [2017]
    Nyckelord :matematik; estetiska lärprocesser; estetiska arbetsformer; motorik och skolprestation; musiskt lärande; musik och skolprestationer; aritmetik och tallinje; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om och hur lärande i matematik kan främjas av ett estetiskt inspirerat arbetssätt samtom det finns skillnader i resultat mellan motoriskt starka respektive motoriskt svaga barn. Avsikten var även att undersöka vilka aktiviteter ochlekar som lämpar sig för att träna barns förmåga inom matematikområdet som interventionen byggde på. LÄS MER