Sökning: "Tamburkontakt"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Tamburkontakt.

  1. 1. Covid-19 och dess påverkan på förskolan : Pedagogers strategier för att bibehålla god samverkan mellan hem och förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ken Lindvall; Lina Norrbom; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; digitalitet; restriktioner; samverkan; tamburkontakt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med en kompletterande bild till den redan existerande forskningen om faktorer som bidrar till god samverkan genom att undersöka vad pedagoger gjort, lärt sig och kommer ta med sig för strategier i arbetet med samverkan mellan hem och förskola under Covid-19’s pandemi. Studien är kvalitativ och utfördes genom att intervjua 12 pedagoger från förskolor från två kommuner i norra Sverige. LÄS MER

  2. 2. ”Fröken ska säga till och då kommer pappa säga: det är ingen fara” : En kvalitativ och kvantitativ studie om barns integritet i tamburkontakten ur barns, vårdnadshavares och pedagogers perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vanessa Sjögren; Sofia Hessel; [2021]
    Nyckelord :tamburkontakt; barnsyn; barns integritet; barns perspektiv; barns delaktighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att visa hur vårdnadshavares rätt till information om barns mående och vardag hanteras i förhållande till barns rätt till integritet i tamburkontakten. Vi har utgått ifrån tre olika perspektiv: vårdnadshavares, pedagogers och barns för att besvara forskningsfrågorna: 1. LÄS MER

  3. 3. ”De är ju dom som känner sitt barn allra bäst” : En kvalitativ studie om ”barn i behov av särskilt stöd” samt samarbete med vårdnadshavare utifrån förskollärares perspektiv 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ida Andersson; Josefin Nordberg; [2016]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; samarbete; vårdnadshavare; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att beskriva vad förskollärarna anser ligger till grund för att avgöra om barn är i behov av särskilt stöd och hur de arbetar med de barnen. I synnerhet hur de samarbetar med vårdnadshavare för att främja barns utveckling. LÄS MER

  4. 4. Kontakt : En studie om samverkan mellan hemmet och fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Stenberg; [2016]
    Nyckelord :Tamburkontakt; Öppen kommunikation; Vårdnadshavare; Fritidspedagog; Fysisk kontakt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att vidga kunskaper om vårdnadshavares och fritidspedagogers uppfattningar om kommunikationens roll i samverkan mellan fritidshemmet och hemmet. Studien har använt enkät som metod för sin datainsamling, där 22 stycken fritidspedagoger och 33 stycken vårdnadshavare medverkar. LÄS MER

  5. 5. Den interkulturella tamburen : En studie om fyra förskollärares uppfattningar om interkulturell kommunikation i förskolans tambur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Olsson Evelina; Karlsson Emma; [2016]
    Nyckelord :Mångkultur; interkulturellt perspektiv; informella samtal; tamburkontakt; vårdnadshavare; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om interkulturell kommunikation på förskolan. Specifikt fokus riktas mot förskollärares kommunikation i förskolans tambur med vårdnadshavare som har bristfälliga kunskaper i svenska språket. LÄS MER