Sökning: "Tankar om bedömning och betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Tankar om bedömning och betyg.

  1. 1. Om man inte tror på sig själv så funkar det typ inte - En kvalitativ studie om självförtroende och risktagande i gymnasieskolans bildundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Tilda Ottosson; [2023]
    Nyckelord :självförtroende; risktagande; kreativa arbetsprocesser; bildundervisning; betyg;

    Sammanfattning : Inom de gymnasieskolans estetiska ämnen såsom bild, förväntas eleverna visa på förmågor såsom idérikedom, problemlösning och experimenterande för att finna nyskapande lösningar och nya perspektiv. Eleverna förväntas således att engagera sig i risktagande genom att testa nya ovana material, tekniker och uttryck. LÄS MER

  2. 2. “Jag tar hellre ett F i betyg än att tala inför andra” : En studie om hur och i vilken mån lärare uppfattar elevers rädsla för att tala inför andra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Edberg; [2020]
    Nyckelord :Talrädsla; muntliga framställningar; social fobi; extra anpassningar vid muntliga framställningar; betyg och undantagsbestämmelsen.;

    Sammanfattning : I ett klassrum möter man som lärare flera olika individer, vissa elever behöver stöttning när det kommer till läsning och vissa elever behöver stöttning med att skriva. I klassrummet finns det även de elever som våndas inför muntliga framställningar och behöver stöttning för att kunna delta i muntliga sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Tillämpning av undantagsbestämmelsen i förhållande till elever med ADHD : en intervjustudie med svensklärare i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniela Helli Bragstad; Monica Rydjer; [2020]
    Nyckelord :ADHD; undantagsbestämmelsen; pysparagrafen; pys; bedömning; funktionsvariation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera svensklärares tankar kring att tillämpa undantagsbestämmelsen. Frågeställningarna berör svårigheter med att tolka och tillämpa undantagsbestämmelsen kopplat till elever med diagnosen ADHD, samt vad konsekvenserna kan innebära för eleven vid felaktigt användande av undantagsbestämmelsen. LÄS MER

  4. 4. Betygssättning i gehör och musiklära - en studie ur elevens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Timothy Wetterlin; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; Elevperspektiv; GeMu; Kunskapskrav; Musikpedagogik; Tolkning; Utbildningsvetenskap. Assessment; Educational Science; Interpretation; Knowledge Requirements; Music Education; Student Perspective.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som blivande musiklärare på gymnasienivå har jag fått intresse för hur elever bedöms och betygssätts ute på skolor. Detta intresse har legat till grund för detta arbete och syftet med studien är att undersöka några skolors bedömningskriterier i ämnet Gehör och Musiklära och ta reda på elevers uppfattningar om, och erfarenheter av betyg och bedömning. LÄS MER

  5. 5. "Likvärdigt, det vet i tusan om det går" : åtta svensklärares tankar om bedömning och betygsättning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Sandra Petersson; Nermina Ibrahimovic; [2019]
    Nyckelord :bedömning; betygsättning; bedömarvariation; likvärdighet; gymnasieskolan; svenska språket; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur svensklärare går till väga vid en bedömning av en elevtext, resultatet av den bedömningen, och hur de arbetar med bedömning löpande under ett läsår för att säkra en likvärdig och rättssäker betygsättning. För att ta reda på detta ombads åtta aktiva svensklärare bedöma en elevtext i kursen Svenska 1. LÄS MER