Sökning: "Tankekarta"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet Tankekarta.
1. Datalogiskt tänkande på gymnasiet : En kartläggning inom kursen Programmering 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande; KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Allt fler delar av samhållet digitaliseras och i och med detta ökar behovet av digital kompetens, bland annat inom programmering. Programmering som skolämne finns på gymnasienivå och kan antingen ingå inom ramen för ett program eller läsas som valbar kurs. LÄS MER
2. Utveckling av produktförslag för insamling av snusdosor
M1-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)Sammanfattning : Idén för en insamlingsprodukt för snusdosor uppstod när studenten såg behovet av en produkt som kan användas för insamling av snusdosor så att de inte hamnar på fel platser som på gatorna eller i naturen. Snusdosor är gjorda av återvinningsbara material, med hjälp av en insamlingsprodukt för snusdosor på platser som får många besökare kan snusdosor samlas in, sorteras rätt och kan i sin tur lämnas in på återvinningsstationer för återvinning. LÄS MER
3. ”Vi kunde nästan inte ens uttala ordet entreprenöriellt lärande” : En kvalitativ intervjustudie om hur uppdraget att främja entreprenörskap uppfattas och realiseras inom svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur uppdraget att främja entreprenörskap kan realiseras inom svenskämnets konstruktioner. Syftet är även att öka kunskapen om svensklärares uppfattning och erfarenhet av uppdraget i relation till svenskundervisning. LÄS MER
4. DRA TILL SKOGS : EN STUDIE AV RADIKALSLÖJDANDE SOM PEDAGOGISK METOD
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Under min studietid har jag noterat att design av många ses som en ”uppstyrd” form av konst, förknippad med konsumtion, status och sterila miljöer, långt från min egen kaosartade, tillsynes maniska tillverkning. Detta i kombination med mina funderingar kring rolluppdelningar och bristande stimulans i klassrumsmiljön för både lärare och elever har lett till ett undersökande arbete om att finna en undervisningsmetod för att bryta upp mönster ochlära ut en mer avslappnad attityd till att designa. LÄS MER
5. Ett didaktiskt universalverktyg? : En litteraturstudie om begreppskartan som stödstruktur för kritiskt tänkande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Statsvetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : I ämnet samhällskunskap ska elever få möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt. Att tänka kritiskt är en av de högkognitiva färdigheter som ingår i det som kallas för ”2000-talets färdigheter”. LÄS MER