Sökning: "Taximarknaden"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Taximarknaden.
1. Traditionella taxiföretag och innovativa substitut : En analys av den teknologiska utvecklingens betydelse för taximarknaden
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/NationalekonomiSammanfattning : Bakgrund: Taximarknaden har varit, och är, under förändring. Till följd av den teknologiska utvecklingen har nya aktörer och substitut etablerat sig på marknaden. Uber, Bzzt och Lime är endast tre av de företag som vuxit fram under de senare åren. LÄS MER
2. Innovation & imitation : En taxibransch i förändring
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Background: In recent years, the Swedish taxi industry has undergone a number of changes as a result of increased digitalisation in a deregulated market. Most market players have emerged as a result of the freedom of establishment, which in turn has led to higher competition. LÄS MER
3. Traditionella taxibolag vs Nya generationers taxibolag : Analys av taximarknaden i Stockholm
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomiSammanfattning : Dagens taximarknad har på senare tid fått in nya innovativa aktörer som lyckats pressa ner priserna så pass mycket att de blivit ett globalt hot mot traditionella taxibolag. Dessa nya aktörer innefattar Uber och Heetch som etablerat sig inom Stockholmsregionen. LÄS MER
4. Trafikstörningar på taximarknaden - En studie om hanteringen av digitala innovationer
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledningSammanfattning : The power of digitalization has proven to entail a potentially devastating effect for incumbent firms as it reshapes markets and erases traditional business models. As a consequence, leaders and policymakers need to reassess their strategies and adapt to new circumstances. LÄS MER
5. Tillgänglighet på en avreglerad kollektivtrafikmarknad - En studie om möjligheterna att nå transportpolitisk måluppfyllelse
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet. Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografiSammanfattning : Den 1 januari 2012 börjar en ny kollektivtrafiklag gälla vilken innebär ett marknadsöppnande där kommersiella aktörer får rätt att bedriva kollektivtrafik och konkurrera på marknaden om resenärer. Syftet med det fria marknadstillträdet är enligt regeringen att konkurrens ska leda till ett ökat utbud av kollektivtrafik vilket väntas få fler människor att välja kollektiva färdmedel. LÄS MER