Sökning: "Teach modell"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Teach modell.

  1. 1. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  2. 2. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  3. 3. Diffusion-based Vocoding for Real-Time Text-To-Speech

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Lukas Gardberg; [2023]
    Nyckelord :Diffusion; Vocoding; Text-to-Speech; Machine Learning; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : The emergence of machine learning based text-to-speech systems have made fully automated customer service voice calls, spoken personal assistants, and the creation of synthetic voices seem well within reach. However, there are still many technical challenges with creating such a system which can generate audio quickly and of high enough quality. LÄS MER

  4. 4. Språkundervisning i mångfaldsmiljö : Grundskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Juvenal Hatungimana; [2023]
    Nyckelord :diversity; French; compulsory school; teachers; students; multilingualism; mångfald; franska; grundskola; lärare; elever; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Det övergripande syfte med detta arbete är att undersöka och analysera hur ett urval av grundskollärare som undervisar i franska i årskurs 7 till årskurs 9 uppfattar och hanterar mångfaldens aspekter bland eleverna i dessa årskurser. Genom att studera lärarnas perspektiv kan man få en djupare förståelse för de utmaningar och möjligheter som uppstår när man undervisar franska i en miljö präglad av mångfald. LÄS MER

  5. 5. ”Skrivundervisning kräver didaktisk skicklighet” : En studie om stöd till elever i skrivsvårigheter och till lärare som undervisar eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Arvidsson; Annie Popov; [2022]
    Nyckelord :Elementary school; literacy education; writing difficulties; scaffolding; challenge; Grundskola; skrivsvårigheter; skrivundervisning; stöttning; utmaning;

    Sammanfattning : I denna intervjustudie studeras lärares, specialpedagogers och rektorers uppfattning om skrivundervisning för elever i skrivsvårigheter. Syftet med studien är att bidra med kunskap om undervisning till elever i skrivsvårigheter på mellanstadiet utifrån såväl stöd och utmaningar till eleverna som till de lärare som undervisar dessa elever. LÄS MER