Sökning: "Teacher Agency"

Visar resultat 1 - 5 av 214 uppsatser innehållade orden Teacher Agency.

  1. 1. ”DET KAN TILL OCH MED FÖRSTÖRA LIV”. En kritisk diskursanalys om nyhetsmediernas framställning av sociala medier-kunnighet i samband med skvallerkonton

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mikaela Pijpers; [2024-03-11]
    Nyckelord :Mediekunnighet; sociala medier-kunnighet; social media literacy; mediediskurs; skvallerkonto;

    Sammanfattning : This study deals with social media literacy by examining how media discuss the so-called rumor accounts on popular networking sites. This topic is relevant since this phenomenon first gained a lot of media attention back in 2012, with “Instagram-upploppen” making major headlines. LÄS MER

  2. 2. Språkdidaktiska metoder i det flerspråkiga klassrummet : En dokumentanalys av Lgr22 och Skolverkets Lärportal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sebastian Ascencio Dahl; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; moderna språk; språkdidaktik; målspråk; L3;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur undervisningen av moderna språk i flerspråkiga klassrum behandlas i Skolverkets Läroplan (Lgr22) samt vilka didaktiska stöd som finns på Skolverkets Lärportal för språkundervisningen i flerspråkiga klassrum. Metoden är hermeneutisk och undersökningen grundar sig på dokument- och innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Att lyssna in och ge tillbaka, och dela förundran tillsammans : En intervjustudie om förskollärares erfarenheter av att skapa fysiska miljöer utifrån barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Johansson; Caroline Fridholm; [2024]
    Nyckelord :Children s view; children s agency; childhood sociological perspective; being becoming; the importance of the physical environment; influence; interest; curiosity; Reggio Emilia; Barnsyn; barns aktörskap; barndomssociologiskt perspektiv; being becoming; fysiska miljöns betydelse; inflytande; intresse; nyfikenhet; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka de erfarenheter förskollärare beskriver om skapandet av den fysiska miljön i förskolan utifrån barns intressen, nyfikenhet och undersökande i stunden. För att nå vårt valda syfte har vi utgått från följande frågeställningar: Vilka strategier använder förskollärare för att ge barnen inflytande över utformningen av den fysiska miljön i förskolan? Vilka utmaningar lyfter förskollärare att de möter i skapandet av fysiska miljöer i förskolan utifrån barns intresse och undersökande? Vi har valt att utgå från ett barndomssociologiskt perspektiv i studien, vilket inte enbart handlar om kunskapen om barn och barndom utan något som också bör förstås i relation till tid och rum. LÄS MER

  4. 4. Lärares perspektiv på studiebesök och gästundervisning inom samhällskunskapsundervisningen : Möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ellinor Falk; [2024]
    Nyckelord :study visits; field trips; guest education; guest lectures; social studies; teacher perspective; studiebesök; gästundervisning; gästföreläsning; lärarperspektiv; samhällskunskap;

    Sammanfattning : One of the main purposes with the subject of social studies is, according to The Swedish National Agency for Education (Skolverket), to foster future democratically active citizens and one way to achieve this is to use study visits and bring guests to the social studies education. The purpose of this study was therefore to research teachers’ opportunities and challenges to organize and conducting study visits and guest education. LÄS MER

  5. 5. Exploring foreign language teachers’ professional agency in Romanian Public Secondary schools.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camelia Dragomir; [2023-10-31]
    Nyckelord :teacher agency; ecological theory; foreign language teaching; accountability; professional development;

    Sammanfattning : Aim: This research aims to explore how seven foreign language teachers in a few urban public secondary schools in Romania understand and enact their professional agency and how contextual factors support or constrain its achievement. The purpose is to understand the ways in which the participants’ teaching philosophies and experiences inform their awareness and achievement of agency, what they perceive as the available contextual resources within contextual constraints, and how that reflects in their beliefs and professional aspirations. LÄS MER