Sökning: "Teacher Competencies"

Visar resultat 11 - 15 av 58 uppsatser innehållade orden Teacher Competencies.

  1. 11. Medie- och informationskunnighet i grundskolan : En intervjustudie om samarbete mellan skolbibliotekarier och lärare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Didrik Larsson; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotekarier; skolbibliotek; lärare; medie- och informationskunnighet; MIK; samarbete;

    Sammanfattning : The abiblity to find, critically evaluate and use information in a conscious and responsible way is a skill that is increasingly important in tje high paced flow of digital information. This belongs to the school librarian's area of expertise and efforts are being made to involve school librarians to a greater degree when it comes to the teaching of such competencies. LÄS MER

  2. 12. Lärarhandledningen som stöd för undervisningsom inkluderar de fem matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Hellström; Siiri Laitinen; [2023]
    Nyckelord :lärarhandledning; läromedel; matematiklärobok; matematisk kompetens; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : Sedan 2011 tar kursplanen i matematik upp fem förmågor som undervisningenska utveckla hos eleverna. Kompetenstänket har dock inte anammats fullt ut ipraktiken och då läromedel har en central roll i matematikundervisningen skullede kunna stödja lärares undervisning i detta hänseende. LÄS MER

  3. 13. Investigating teacher's use of assistive technology for teaching children with learning disabilities in Gothenburg

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johan Njikem; [2022-11-28]
    Nyckelord :Pedagogical Competence; Gothenburg Municipality;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of this study was to investigate teacher’s use of Assistive Technology (AT) to teach children with learning disabilities (LD) in elementary classrooms in the Gothenburg Municipality of Sweden. This thesis assessed classroom availability and use of 16 AT tools for teaching children with learning disabilities, teacher’s attitudes and teacher’s level of pedagogical competence in using AT to teach children with LD in the areas of reading, writing, mathematics and memory / organization disorders. LÄS MER

  4. 14. Digitala kompetenser hos lärare - En studie om flera samhällsorienterade pedagogers digitala kompetenser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ronja Rodell; [2022-01-18]
    Nyckelord :SO; digitala verktyg; digital kompetens; DigCompEdu;

    Sammanfattning : The world is becoming increasingly more digital, which has created a need for teachers to teach students how to use digital tools along with the traditional skills. According to the TPACK theory, teachers should be equipped with equal parts pedagogical, subject and digital competence (2013). LÄS MER

  5. 15. De fem matematiska förmågorna : En kvalitativ studie om hur lärare i F-3 arbetar för att utveckla de fem matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :LiliaRoss Namroud; Emelie Humbla; [2022]
    Nyckelord :The five mathematical competencies; laboratory work; talk moves; open problem solving; math; primary school teacher; De fem matematiska förmågorna; laborativt arbete; Talk moves; öppna problemlösningar; matematik; F-3 lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur F-3 lärare beskriver att de arbetar för att utveckla de matematiska förmågorna hos elever. Detta tog vi oss an genom att besvara följande forskningsfrågor: Hur beskriver lärare i F-3 att de arbetar för att ge elever möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? och Vilka utmaningar beskriver lärarna att de upplever i att ge eleverna möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? Vi har intervjuat åtta lärare från olika skolor, kommuner och årskurser för att besvara studiens forskningsfråga. LÄS MER