Sökning: "Teachers’ perspectives on the child Child view"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Teachers’ perspectives on the child Child view.

  1. 1. Barn ska få inflytande men inte över allting : En fenomenografisk studie om förskollärares föreställningar om barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lisa Johansson; Melina Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Children´s rights; influence; participation; phenomenographic; preschool; Barns rättigheter; delaktighet; fenomenografi; förskola; inflytande;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to contribute with increased knowledge regarding preschool teacher’s notions of children’s participations and influence in preschool. To find out about this we used semi-structured interviews as a method when we interviewed eights preschool teachers in four different preschools in the same municipality. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares perspektiv på inkludering i förskolan : Arbetsmetoder för inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Tove Berglund; Emma Hyll; [2021]
    Nyckelord :Approach; Inclusion; Methods; Preschool; Preschool Teacher.; Arbetsmetoder; Förhållningssätt; Förskola; Förskollärare; Inkludering.;

    Sammanfattning : Förskolan i Sverige ska erbjuda en undervisning som inkluderar barn och där undervisningen anpassas efter barns olika behov. Tidigare forskning visar att det förekommer brister i inkluderingsarbetet, både nationellt och internationellt. LÄS MER

  3. 3. BARNS DELAKTIGHET OCH INFLYTANDE I FÖRSKOLAN: : Analys av kurslitteratur inom en förskollärarutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sara Lundin; Marielle Olsson; [2021]
    Nyckelord :Child participation; Child perspective Children’s perspektive; Influence; Qualitative text analysis; Teachers’ perspectives on the child Child view; Barns delaktighet; Barnperspektiv Barns perspektiv; Barnsyn; Inflytande; Kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie utgörs av en kvalitativ textanalys av utvald kurslitteratur inom en förskollärarutbildning. Analysen har tagit stöd i Biestas teori om demokratiska dimensioner inom utbildning (Biesta, 2011a). LÄS MER

  4. 4. "Du vet vad som gäller!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärare förhåller sig till populärkultur i barns lek och samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Vettergren; [2021]
    Nyckelord :Popular culture; play; social constructivism; power; preschool; populärkultur; lek; makt; socialkonstruktivism; förskola;

    Sammanfattning : This scientific essay examines how preschool teachers relate to the subject of popular culture in preschool. The essay is based on two self-experienced stories from my workplace and from the preschool practice. LÄS MER

  5. 5. Från flerspråkig till enspråkig : En diskursanalysav olika språks utrymme i framskrivningen av Läroplan för Förskola 2018

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Amanda Lundgren; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : All municipal and independent Pre-School’s in Sweden follow the Curriculum for the Preschool 2018 (Skolverket). The Pre-School is to reflect a holistic view of the child, the child’s needs and the education is to be formed so that care, development and learning form an entirety. LÄS MER