Sökning: "Teaching methods"

Visar resultat 1 - 5 av 1371 uppsatser innehållade orden Teaching methods.

  1. 1. ''Här pratas alla språk, är här alla språk lika viktiga'' : Strategier för inkludering av flerspråkiga elever i svenskundervisnigen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecka Hjelm; Jakob Arkegård; [2020]
    Nyckelord :Multilingual students; native language; translanguaging; including strategies and methods; Flerspråkig; modersmål; transspråkande; multimodala redskap; studietekniker;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra goda exempel på hur flerspråkiga elever integreras i svenskundervisningen och analysera hur grundskolelärare i årskurserna 1–6 gynnar dessa elevers kunskaps- och identitetsutveckling i svenskämnet. För att kunna samla in relevant data om olika strategier och metoder för att gynna flerspråkiga elever har vi genomfört fyra semistrukturerade intervjuer med fyra grundskollärare som alla har undervisat i svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt för elever med språkstörning : En kvalitativ studie där några lärare och speciallärare beskriver sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier; Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Victoria Strandh; Frida Löfroth; [2020]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv; språkstörning; specialpedagogik; språkligt tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate what efforts some teachers and special needs teachers at primary schools think are needed at the organizational, group and individual levels to provide support for students with Developmental Language Disorder (DLD). Furthermore, it was investigated which supportive strategies and teaching methods teachers and special needs teachers applied and how the learning environment could be favourably designed. LÄS MER

  3. 3. Historieundervisning i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Christofer Glans; Zeinab Hamie; [2020]
    Nyckelord :Eurocentrism; historieundervisning; interkulturell; konflikthantering; mångkulturell; mångkulturellt klassrum; Didactics; education; history; intercultural; multicultural; teaching methods;

    Sammanfattning : Vi har valt att arbeta med hur man som lärare kan arbeta med historieundervisning i ett mångkulturellt klassrum. Sverige är ett mångkulturellt land (Johansson, 2012, s. 9) med många nationaliteter, hur kan vi som blivande lärare arbeta med detta på bästa sätt, och implementera det i vår undervisning. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande stödstrukturer : En observations- och intervjustudie om lärares arbete med läsning i SO i åk 4–5

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Literacy development; Comprehension strategies; Reading methods; Teaching strategies; Scaffolding; subject specific literacy; classroom interaction; social studies; Språkutvecklande arbetssätt; strukturstöd; läsförståelsestrategier; läsförståelse; stöttning; klassrumsinteraktion; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : The curriculum for social studies is designed in a way where knowledge is assessed through the students’ expressive language skills. Much of the knowledge is also expected to be gained through reading. LÄS MER

  5. 5. No pain, no gain : En enkätstudie om spelrelaterade muskuloskeletala besvär och skadeförebyggande strategier i gitarrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Marcus Hertz; [2019]
    Nyckelord :guitar; playing related musculoskeletal problems; injuries; injury prevention strategies; gitarr; spelrelaterade muskuloskeletala besvär; skador; skadeförebyggande strategier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förekomsten av spelrelaterade muskuloskeletala besvär hos gitarrlärare och elever samt typen av skador. Studien syftar också till att undersöka gitarrlärares attityder till, och tillämpning av, skadeförebyggande strategier. LÄS MER