Sökning: "Teaching of the Nordic languages"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Teaching of the Nordic languages.
1. Räcker det med två sidor? : En läromedelsanalys om grannspråk i läromedel för svenskämnet över tid.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om det skett några förändringar över tid i läromedels innehåll och omfång rörande de nordiska grannspråken norska och danska. I studien kartläggs även vilka kognitiva processer och kunskapsnivåer läromedel från Gy11 och Lpf 94 berör i övningsuppgifter som behandlar de nordiska grannspråken och grannspråksförståelse. LÄS MER
2. Les patterns interactifs et le rôle de la langue cible - Une étude qualitative d’une classe de français langue étrangère au lycée en Suède
Master-uppsats, Lunds universitet/FranskaSammanfattning : In order to acquire new languages, we need to be exposed to large amounts of target language (TL) input. However, studying French as a foreign language in Sweden includes few opportunities to encounter the language outside the classroom. This means that the teacher plays a decisive role as an input provider in the French L2 teaching setting. LÄS MER
3. En kvalitativ studie om högstadielärares attityder till grannspråksundervisning i ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka svensklärares attityder till grannspråksundervisning på högstadiet. Studien utgick från ett socialpsykologiskt perspektiv där begreppet attityd är centralt, och en kvalitativ analys utfördes med hjälp av ett frågeformulär. LÄS MER
4. Våra bröder och systrar? : En intervjustudie om fem gymnasielärares attityder till grannspråksundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I undersökningen har en intervjustudie gjorts med syftet att beskriva verksamma svensklärares attityder till grannspråksundervisning. Två frågeställningar utgör utgångspunkt för studien och utreder lärarnas uppfattningar om grannspråksundervisningens möjligheter, svårigheter, och relevans. LÄS MER
5. Grannspråksundervisning - svensklärarens dåliga samvete : En kvalitativ intervjustudie med fyra svensklärare på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Deklarationen om nordisk språkpolitik syftar till att stärka grannspråksförståelsen i Norden och i det arbetet spelar skolan en roll genom svenskundervisningen. Trots deklarationen har grannspråksundervisningen i svensk skola kallats svensklärarens dåliga samvete och Sverige har fått kritik för att inte arbeta nog med detta inom skolan för att möta målen. LÄS MER