Sökning: "Teatermetaforen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Teatermetaforen.

  1. 1. “Så som jag inte vill svika er kan jag inte heller svika mig själv” : Influencers användning av YouTube för att kommunicera i fråga om psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Cissela Larsson; Nadine Stofkoper; [2020]
    Nyckelord :psykisk ohälsa; sociala medier; YouTube; influencer; diskurs; Bauman; bekännelsekultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen bygger på fallstudier av 17 YouTubevideor publicerade av fyra kvinnliga influencers med egna erfarenheter av psykisk ohälsa. Syftet är att undersöka kommunikationen som ett uttryck för en ökad benägenhet bland offentliga personer att utnyttjar sina sociala kanaler för att tala om personliga upplevelser och hur detta påverkar diskursen kring psykisk ohälsa. LÄS MER

  2. 2. Mer än bara ett hotell - en studie kring hur hotell förmedlar en berättelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Mimmi Andersson; Amanda Ebenstrand; [2015]
    Nyckelord :Hotell; Aesthetic labour; Emotional labor; Upplevelserummet; Storytelling; Teatermetaforen; Upplevelseekonomi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Mer än bara ett hotell - en studie kring hur hotell förmedlar en berättelse Nivå: Kandidatuppsats Författare: Mimmi Andersson och Amanda Ebenstrand Handledare: Fredrik Nilsson Datum: 28 maj 2015 Problematisering: På vilket sätt förmedlas en berättelse till kunden och hur möjliggörs en upplevelse med hjälp av den? Den allt mer krävande kunden efterfrågar mer än enbart en kärnprodukt eller tjänst, och vi ställer oss frågan vilken funktion storytelling fyller i koppling till upplevelseekonomin? Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur hotell arbetar för att skapa en upplevelse genom att förmedla en berättelse till gästen. Metod: Det empiriska materialet är insamlat med hjälp av kvalitativ metod i form av intervjuer, observationer och dokumentanalyser från två olika hotell. LÄS MER

  3. 3. I nischade livsmedelsbutiker blandas salami och upplevelser. En fallstudie på M.A.T. i Helsingborg

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sophia Mattisson; Matilda Wennström; [2014]
    Nyckelord :Upplevelser; estetik; utbildning; värdeskapande; nischad livsmedelsbutik; dagligvaruhandeln; livsmedelsbutik; atmosfär; teatermetaforen.; Business and Economics; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: I nischade livsmedelsbutiker blandas salami och upplevelser. En fallstudie på M.A.T. LÄS MER

  4. 4. Den politiska stjärnan : en annorlunda teoretisk uppsats om övergången från teatermetaforen till filmmetaforen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johan Nordensvärd; [2003]
    Nyckelord :Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den som vill göra det lätt för sig och slippa läsa en uppsats väntar sig därmed med all rätt en trevlig sammanfattning av dess innehåll. Och det är just en sådan ni håller framför er i er hand. LÄS MER

  5. 5. Arbete i en kreativprocess - en teatermetafor

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jose Luiz Barbosa; Johan Gottfridsson; [2002]
    Nyckelord :autoetnografi self-ethnography ; teatermetafor; kreativ process; kreativitet; lärande; struktur; helhet; roller; feedback; ledarskap; tacit knowledge; dialog; gemensamförståelse; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vår två delade problem frågeställning lyder som följer: Synliggör processen som vi beskriver med hjälp av teatermetaforen vilka aspekter som är bidragande till en kreativ process som leder till lärande? Kan vi följaktligen använda oss av den kreativa processen för att ge normativa bud på en förståelseform för organisationsbeteende? Vilken syftar till att lyfta fram vad som krävs av företagsledare och medarbetare för att åstadkomma det som inom teatern kallas för – en föreställning. Vårt syfte med uppsatsen är även det tvådelat: Dels vill vi bidraga till den akademiska forskningens mångfald med en ny teatermetafor. LÄS MER