Sökning: "Technological Pedagogical Content Knowledge TPACK"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden Technological Pedagogical Content Knowledge TPACK.

  1. 1. Digitaliseringens påverkan på lärare och elever – en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Elsa Håkansson Wickander; Ellen Lysgren; [2024]
    Nyckelord :Critical thinking; Media and information literacy; Social science; Technological pedagogical content knowledge TPACK ; Web literacy; Kritiskt tänkande; Medie- och informationskunnighet; Samhällskunskap; Teknisk pedagogisk innehållskunskap TPACK ; Webbkunnighet;

    Sammanfattning : The following essay has the purpose of giving an account of how the increasing digitalization, medialization and flow of information has affected social science as a subject, and how this has changed the expectations put on students and teachers. Furthermore, the way teachers’ TPACK knowledge and web literacy skills affect their teaching is also examined. LÄS MER

  2. 2. Lärares digitala källkritiska kompetens och dess konsekvenser för samhällskunskapsundervisningen : En studie om verksamma lärares beskrivningar av deras egen digitala källkritiska kompetens och arbete i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Wilma Modig; [2023]
    Nyckelord :pedagogical content knowledge; technological pedagogical and content knowledge; Digital källkritisk kompetens; samhällskunskap; demokrati; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : Förekomsten av sociala medier och den stora mängden digital information som människor kommer i kontakt med kräver digital källkritisk kompetens så att informationen kan granskas och värderas. Bristfällig digital källkritisk kompetens bland människor kan få negativa konsekvenser både för individer och för samhället som helhet eftersom det riskerar leda till att människor fattar beslut på bristfälliga grunder. LÄS MER

  3. 3. Att kombinera ämneskunskaper, pedagogik och teknik : En intervjustudie om F-3 lärares reflektioner kring användning av digitala verktyg i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jeanette Henriksson; Joakim Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :TPACK; digital tools; teaching; primary school; reading and writing development; TPACK; digitala verktyg; undervisning; grundskolan; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to investigate how primary school teachers use their subject knowledge in Swedish in combination with technology and pedagogy. Semi-structured interviews at three schools with five licensed teachers who teach Swedish have been interviewed based on a developed interview guide. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på digitala prov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonnie Stoltz; [2023]
    Nyckelord :SAMR-modellen; digitalisering; högstadiet; skola; teknologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur digitala verktyg används som bedömningsmetod inom  matematik på högstadiet. Studien genomfördes som en kombination av en kvantitativ enkätstudie med 67 matematiklärare på högstadiet och fyra kvalitativa intervjuer med matematiklärare på högstadiet. LÄS MER

  5. 5. Elefanten i rummet: AI i samhällskunskapsundervisningen : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på ChatGPT och artificiell intelligens i samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Bilandzija; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; artificial intelligence; social science studies; critical thinking; source evaluation; digital tools; TPACK; ChatGPT; artificiell intelligens; samhällskunskap; kritiskt tänkande; källkritik; digitala verk-tyg; TPACK;

    Sammanfattning : ChatGPT och artificiell intelligens har hastigt tagit plats i utbildningsmiljöer. Verktyget har till skillnad från andra sökmotorer, möjlighet att generera svar som liknar en människas språkbruk och kan föra en interaktiv dialog. LÄS MER