Sökning: "Technology as a school subject"

Visar resultat 1 - 5 av 223 uppsatser innehållade orden Technology as a school subject.

  1. 1. Undervisning med digitala redskap för samhällskunskapslärare : Digitala tekniker och verktyg för lärare i ämnet samhällskunskap på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Jonsson; [2024]
    Nyckelord :civic education; digital literacy; educational resources; digital citizenship; social studies teachers; AI;

    Sammanfattning : This study aimed to visualize how and when teachers in civics can use digital techniques and tools. A discussion concerning digital literacy took place to clarify the concept. LÄS MER

  2. 2. Digital innovation in Swedish audit firms

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Gloria Mugisha; [2023-07-04]
    Nyckelord :Audit; digitalization; cloud-based services; automation; data analysis;

    Sammanfattning : Digital innovation has always been at the heart of technological progress and more than ever, it has become an essential business strategy. This technological progress is making companies change their internal processes and rethink their businesses. This is the case for audit firms that have to deal with innovation. LÄS MER

  3. 3. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Magnus Hagström; [2023]
    Nyckelord :internet; teaching technology; technology didactics; technological literacy; textbook analysis; curriculum emphasis; educational focus; systems language; companion meanings.; internet; teknikundervisning; teknikdidaktik; läromedelsanalys; bildningsemfaser; bildningsfokus; systemspråk; följemeningar.;

    Sammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER

  4. 4. Tekniklärares tolkning av teknikämnets styrdokument : Hur ser teknikundervisningens planeringar ut på högstadiet i Sverige 2022?

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :August Kroon; [2023]
    Nyckelord :technology education; technology teachers; planning; governing documents; secondary school; perception.; Teknikundervisning; tekniklärare; planering; styrdokument; högstadiet; tolkning.;

    Sammanfattning : Under Skolinspektionens granskning från 2019 framkom det att en tredjedel av de besökta högstadieskolorna i undersökningen saknade delar av det centrala innehållet i sin teknikundervisning. Granskningen vittnade även om en upplevd otydlighet bland tekniklärare när de tolkade Skolverkets styrdokument. LÄS MER

  5. 5. Produktutveckling av skolstol för gymnasieelever

    M1-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Merna Georgis; [2023]
    Nyckelord :Product development; design; chair; CAD; FEA; sustainable design; Produktutveckling; design; stol; CAD; FEA; hållbar design;

    Sammanfattning : Denna produktutvecklingsstudie beskriver utvecklingen av en skolstol, specialdesignad för elever på gymnasieskolor. Syftet med studien är att utveckla en stol utifrån användarens behov och krav, då det finns en brist på stolar utformade efter användarens behov för denna målgrupp. LÄS MER