Sökning: "Teckenspråk barn"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden Teckenspråk barn.

  1. 1. Digitala verktyg till flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn med hjälp av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hayfaa Bakerjan; [2024]
    Nyckelord :Language development; preschool; digital tools; multilingual children; sociocultural perspective.; Språkutveckling; förskola; digitala verktyg; flerspråkiga barn; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling genom användning av digitala verktyg. Genom observationer på en flerspråkig förskola i Sverige, med deltagande från flera avdelningar med förskollärare och barnskötare, transkriberades data för tematisk analys med tillämpning av ett sociokulturellt perspektiv för observationsanalys. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om barns språk utvecklas genom lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fekran Sawwan; [2023]
    Nyckelord :fantasi; förskollärare; kommunikation; kreativitet; leka med barn; språkutveckling; och språkverktyg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärarens uppfattning om barns språkutveckling främjas genom lek på förskolan, samt vilka verktyg beskriver förskollärarna att de används. Med hjälp av kvalitativa analysmodeller av intervjuer implementerade och skrev jag ner förskollärares svar på mina frågor om barns språkutveckling och samlade in det viktigaste datamaterialet. LÄS MER

  3. 3. Lunchen i förskolan : Möjliggörande av språkutveckling och användande av ett språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pernilla Andersson; Julia Söderblom; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lunch; Språkutveckling; Språkutvecklande arbetssätt; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka hur förskollärare möjliggör för barns språkutveckling under lunchen samt hur förskollärare använder ett språkutvecklande arbetssätt och förhållningssätt till språkutveckling. Syftet undersöktes i två delstudier genom observationer och intervjuer av fem förskollärare på tre förskolor utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om språkutveckling och inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva Triantafyllidou; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling; inkludering; kommunikation; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på hur förskollärare kan arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling och inkludering i förskolan. För att få fram ett resultat har jag gjort fyra kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Teckenspråkiga barns och ungas kultur i vardagslivet : En fenomenologisk intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Jenny Sandström; [2022]
    Nyckelord :Teckenspråkiga barn; barn; kultur; rättigheter; svenskt teckenspråk;

    Sammanfattning : Teckenspråkig barnkultur och teckenspråkiga barns kulturupplevelser har hittills inte beforskats inom det barnkulturella ämnesfältet. Teckenspråkiga barns rätt till konst, kultur och språk fastslås i flera svenska lagar: barnrättskonventionen, språklagen och bibliotekslagen. LÄS MER