Sökning: "Teckning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Teckning i skolan.

  1. 1. Bildämnets syfte - då och nu : En studie av bildämnets förändring med avseende på syfte och tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Katarina Särnblad; [2024]
    Nyckelord :Bildämnets historia; bildämnets syfte; läroplaner; undervisningstid; teorier om kreativitet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur ämnet bild har förändrats, från att ämnet infördes i skolan som teckning på 1800-talet till idag. Frågorna som ställs i studien är hur syftet med bildämnet har utvecklats, och hur undervisningstiden för ämnet har förändrats, sedan folkskolans införande. LÄS MER

  2. 2. Från något litet kan det bli något stort : Hur elever i åk 9 använder sig av bildämnet på fritiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Caroline Näslund; [2019]
    Nyckelord :visual literacy; visual studies; digitalisering; digital bildundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie används visual studies för att undersöka hur elever i grundskolans årskurs 9 använder sig av kunskaperna de skaffat sig under bildundervisningen när de skapar bilder utanför skolan. Fem ungdomar har deltagit i enskilda semistrukturerade intervjuer, genomförda och tolkade utifrån en hermeneutisk ansats för att få en helhetsbild av deras attityder mot bildvärldarna de rör sig i. LÄS MER

  3. 3. Är det viktigt att lära sig teckna? : En undersökning om bildlärares ämneskonception

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Frida Lindberg; [2016]
    Nyckelord :bildpedagogik; ämneskonception; bildlärare; socialkonstruktion;

    Sammanfattning : Bild är ett av de skolämnen som varit mest föränderligt och rörligt genom historien. Genom tiderna har många olika ideal och normer genomsyrat utbildningen. Detta arbete har som syfteatt belysa 4 yrkesverksamma bildlärares ämneskonceptioner – sättet de ser på sitt ämne och påsin egen bildlärarroll. LÄS MER

  4. 4. Bonden i skolan – granskad ur en faktamässig och pedagogisk synvinkel

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Animal Nutrition and Management

    Författare :Elin Wejdmark; [2016]
    Nyckelord :Bonden i skolan; elev; inlärning; kunskap; The farmer in school; student; learning; knowledge;

    Sammanfattning : From the late 1800s to late 1900s, the degree of urbanization increased from 15% to 80%. Today, 85 % of Sweden´s population live in cities (Svanström, 2015). As little as 172 700 (Jordbruksverket, 2015a) of Sweden´s total 4 962 000 employed people (SCB, 2015c) work with farming in different contexts. LÄS MER

  5. 5. En konservativ massaker på bildämnet : -en studie av diskussionerna som föregick ämnets omvandling från teckning till bild (1950-1980).

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anders Hanses; [2016]
    Nyckelord :Bildämnet; teckning; läroplansteori; pedagogik; läroplaner; demokratifostran; estetisk fostran;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar de diskussioner som påverkat och de frågor som genomsyrat tecknings/-bildämnets utveckling från 1950-talet till 1980-talet. Genom en djupgående undersökning av dendebatt som förts i media kring ämnet ges en överblick av ämnets historia, syfte och innehåll. LÄS MER