Sökning: "Teknikundervisning 4-6"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Teknikundervisning 4-6.

  1. 1. Pedagogers uppfattning om förändrade förutsättningar i kurs- och timplan för teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Marie Borg; Linnea Blomberg; [2023]
    Nyckelord :förutsättningar; förändring; implementering; organisatoriska förändringar; pedagoger; samspel; styrdokument; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Teknikämnet har varit obligatoriskt i svensk grundskola i 30 år och det har fattats ett antal politiska beslut genom åren för att lyfta teknikämnets status. Har dessa politiska beslut gett resultat för hur undervisningen i skolan går till eller vad är lärarnas uppfattningar kring vad som faktiskt påverkar undervisningen i klassrummet? Denna studie vill undersöka hur lärare upplever att deras teknikundervisning påverkas i samband med förändringar i kursplan eller timplan samt om det spelar någon roll om teknikämnet har fått en egen post på schemat eller ej för dessa upplevelser. LÄS MER

  2. 2. Ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel : Diskurs och framställningstyper kring ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Zetterblom; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; teknikämnet; hållbar utveckling; ekologi; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med en kvalitativ textanalys undersöka hur begreppet ekologisk hållbar utveckling framkommer och framställs i teknikläromedel för årskurs 4–6. Ett strategiskt urval ledde till att tre teknikläromedel valdes. LÄS MER

  3. 3. "Nu programmerar vi" : Hur tekniklärare i årskurs 4-6 beskriver användningen av programmering i sin teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Carl-Mikael Strand; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; teknik; programmering; datalogiskt tänkande; tekniska lösningar; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Från och med 2018 finns programmering inskrivet i den svenska läroplanen. Införandet av programmering har dock visat sig vara problematiskt då det medfört både ett behov av kompetensutveckling och svårigheter med att tolka vad programmering ska användas till. LÄS MER

  4. 4. Programmeringsverktyg i grundskolan : En intervjustudie om pedagogers erfarenheter och arbete med programmeringsverktyg i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Madeleine Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Blockprogrammering; mellanstadiet; programmering; teknikundervisning; teknik;

    Sammanfattning : Programmering infördes i läroplanen för grundskolan år 2018 för att stärka elevernas digitala kompetens men enligt tidigare forskning upplever pedagoger fortfarande en osäkerhet kring ämnet. Idag finns det mängder av programmeringsverktyg som kan användas i undervisningen som kan vara ett stöd för pedagogerna. LÄS MER

  5. 5. Elevers lärande vid praktisk undervisning i ämnet teknik : En kvalitativ fallstudie kring 4–6-elevers lärande vid praktisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Amanda Fängström Persson; [2022]
    Nyckelord :loggbok; lärande; pragmatism; projekt; teknikdidaktik;

    Sammanfattning : Undervisningen i teknik är främst praktisk och forskning kring elevers lärande i teknik har under en längre tid saknats. Det finns idag mer relevant forskning kring elevers lärande i teknik, men är trots detta ännu ett forskningsområde som fortfarande är under utveckling. LÄS MER