Sökning: "Teknikundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 199 uppsatser innehållade ordet Teknikundervisning.

  1. 16. F-3-lärares attityder till teknikämnet : En kvalitativ studie om vilka attityder F-3-lärare har till teknikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Björk; Ida Bostedt Blomdahl; [2023]
    Nyckelord :Teknikämnet; självförmåga; attityder; F-3-lärare; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka attityder F-3-lärare har till teknikämnet, vad attityderna kan grunda sig i och hur F-3-lärares attityder kan påverka teknikundervisningen. Det undersöks eftersom lärares attityder till ett ämne kan påverka elevernas intresse och kunskapsutveckling samt hur teknikundervisningen utformas. LÄS MER

  2. 17. Jag är inte så intresserad av detta ämne : Vad tycker högstadieelever omfysik- och teknikundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Linnea Lundberg; Victoria Mellquist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Erfarenhet och tidigare forskning visar att pojkar är mer intresserade av fysik och teknik än vad flickor är vilket leder till att fler män än kvinnor arbetar inom fysik och ingenjörsyrken. Genom att göra en enkätstudie, undersöker det här arbetet om detta stämmer i ett urval av niondeklassare i Stockholmsområdet. LÄS MER

  3. 18. En learning study om brobyggen : en studie om teknikundervisning i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tilda Laursen; [2023]
    Nyckelord :Learning study; variationsteorin; teknikundervisning; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : I en granskning av Skolinspektionen 2014 framkom alarmerande information att den svenska skolan ofta misslyckas med undervisning i teknik där fallande elevintresse för ämnet är en stor konsekvens. I Sverige tillkom en ny läroplan höstterminen 2022 som lyfter att teknikundervisning ska verka för att eleverna utvecklar teknisk medvetenhet och intresse. LÄS MER

  4. 19. "Nu programmerar vi" : Hur tekniklärare i årskurs 4-6 beskriver användningen av programmering i sin teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Carl-Mikael Strand; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; teknik; programmering; datalogiskt tänkande; tekniska lösningar; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Från och med 2018 finns programmering inskrivet i den svenska läroplanen. Införandet av programmering har dock visat sig vara problematiskt då det medfört både ett behov av kompetensutveckling och svårigheter med att tolka vad programmering ska användas till. LÄS MER

  5. 20. Teknikundervisning på förskolegården : En kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares syn på att bedriva teknikundervisning på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Cornelia Bengtsson; Sandra Mäkinen; [2022]
    Nyckelord :barnskötare; förskollärare; förskolegård; samspel; sociokulturellt perspektiv; teknikundervisning; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra förskollärares och barnskötares uppfattningar av teknikundervisning på förskolegården. Studien utgick från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomförts med fyra förskollärare och en barnskötare. LÄS MER