Sökning: "Teknisk utrustning"

Visar resultat 1 - 5 av 169 uppsatser innehållade orden Teknisk utrustning.

  1. 1. “Det beror helt och hållet på läraren” -om elever med hörselnedsättning och deras uppfattningar om skolans lärmiljö. En fenomenologisk undersökning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Nancy Lundström; Marie Ambecker; [2024-02-19]
    Nyckelord :inkludering; hörselnedsättning; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur elever med hörselnedsättning uppfattar sin lärmiljö i skolan samt vilka faktorer de beskriver som avgörande för en tillgänglig och stimulerande lärmiljö. Två olika praktiker för eleverna har undersökts, en skola som är inriktad för elever med hörselnedsättning eller som är döva samt en där eleverna går inkluderande med normalhörande elever. LÄS MER

  2. 2. Test Equipment for the LUCAS Chest Compression System: Incorporating Biomechanical Insights for Future Design Enhancements

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknik

    Författare :Ester Pörtfors; Malin Svärdling; [2024]
    Nyckelord :Mechanical CPR; Cardiopulmonary Resuscitation; LUCAS Chest Compression System; Test Equipment; Chest Biomechanics; Chest Stiffness; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The LUCAS Chest Compression System is a market leading mechanical cardiopulmonary resuscitation device, assisting medical professionals worldwide when treating patients with sudden cardiac arrest. The objective of this master thesis project was to develop a new, adjustable test equipment for the LUCAS device, allowing for tests on varying chest heights and stiffness levels. LÄS MER

  3. 3. Frihet under ansvar - ett växande arbetassätt : En grundad teoristudie om effektiviten inom globala virtuella team

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Viktoria Öst; [2024]
    Nyckelord :Grundad teori; globala virtuella team; effektivitet; individuellt ansvar; frihet under ansvar; Grounded theory; global virtual team; effciency; individual responsibility; freedom with responsibility;

    Sammanfattning : I denna socialpsykologiska uppsats har jag undersökt effektiviteten inom globala virtuella team. Ämnet är relevant att studera då dagens föränderliga arbetsvillkor ställer höga krav på anställningsbarhet och globala virtuella team är ett ökande arbetssätt. Detta arbetssätt är komplext och ställer höga krav på teammedlemmar. LÄS MER

  4. 4. Ljudöverkänslighet hos personer med autismspektrumtillstånd: Orsaker, strategier och behandling – En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Emma Lundgren; José Higuera Valencia; [2023-12-18]
    Nyckelord :Ljudöverkänslighet; Hyperacusis; Misofoni; Fonofobi; Autism; Autismspektrumtillstånd; Orsaker; Behandlingar; Strategier; Sound sensitivity; Sound hypersensitivity; Hyperacusis; Misophonia; Fonophobia; Autism; Autism spectrum disorder; Causes; Treatments; Strategies;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ljudöverkänslighet har visat sig vara ett utbrett fenomen hos personer med autismspektrumtillstånd (AST). Ljudöverkänslighet är ett paraplybegrepp som innefattar flera olika tillstånd. I denna studie behandlas tillstånden Hyperacusis, Misofoni samt Fonofobi, då tillstånden ofta förekommer tillsammans och har en del likheter. LÄS MER

  5. 5. Vad görs och hur? Gymnasielärares intryck av kollaboration med specialpedagogiska resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lilian Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :Collaborations; teachers; special pedagogy; individualized learning; didactics; hard of hearing.; Samarbeten; lärare; specialpedagogik; individanpassad undervisning; didaktik; hörselnedsättning.;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie syftar till att undersöka gymnasielärares uppfattningar av samarbeten med specialpedagogiska resurser när det kommer till individanpassad undervisning där individplacerade elever med hörselnedsättning ingår. Ramfaktorteorin används som teoretisk utgångspunkt i analys av data. LÄS MER