Sökning: "Telefonrådgivning"

Visar resultat 1 - 5 av 117 uppsatser innehållade ordet Telefonrådgivning.

  1. 1. Distriktssköterskans omvårdnadsarbete vidspelberoende : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013); Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Anna Vähäkari; Liv-Marie Tinggård; [2021]
    Nyckelord :Distriktssköterska; levnadsvanor; omvårdnadsåtgärder; spelberoende.;

    Sammanfattning : Introduktion: Drygt fyra procent av personer i åldrarna 16–84 år har någon form avspelproblem. Personer med spelberoende känner ofta skuld och skam över sitt beroende. LÄS MER

  2. 2. Ge egenvårdsråd till föräldrar : En intervjustudie om distriktssköterskors erfarenheter i telefonrådgivning

    Magister-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan; Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Martina Holst; Jenny Ankarstrand; [2021]
    Nyckelord :Communication; Community Health Centres; Orem; Telephone counselling; Qualitative Content Analysis; Kommunikation; Kvalitativ innehållsanalys; Orem; Telefonrådgivning; Vårdcentral;

    Sammanfattning : Bakgrund: Av alla telefonsamtal från föräldrar till vårdcentralen får hälften av dessa egenvårdsråd till sina barn, vilket kan främja hälsa, förhindra och förebygga sjukdom. Om förmågan till egenvård sviktar hos föräldrarna har distriktssköterskorna en viktig roll i att stötta och undervisa. LÄS MER

  3. 3. Bedöma vårdbehov vid telefonrådgivning inom primärvården : - Distriktssköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad; Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad; Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Anna Andersson; Mitra Dusty; Jane Zöller; [2021]
    Nyckelord :district nurses; qualitative research; primary health care; telephone counseling; nursing assessmen; distriktssköterskor; kvalitativ forskning; primärvård; telefonrådgivning; vårdbehovsbedömning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Primärvården är ofta den första instansen patienter söker sig till inom sjukvården. Vården som ges ska vara lättillgänglig och bestämmas av patienternas vårdbehov. LÄS MER

  4. 4. Teleomvårdnad: Sjuksköterskors erfarenheter av att möta patienter med ”förbundna ögon”

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cristian Jonsson; Mikael Hedman Surlien; [2020-06-26]
    Nyckelord :teleomvårdnad; telefonrådgivning; sjuksköterskors perspektiv;

    Sammanfattning : Teleomvårdnad blir allt vanligare och ersätter i större utsträckning traditionellafysiska möten vilket ställer högre krav på sjuksköterskan att snabbt bygga en tryggvårdrelation med patienten. Syfte: Syftet med den här litteraturöversikten är att undersökavilka faktorer som påverkar hur sjuksköterskor upplever att arbeta med teleomvårdnad. LÄS MER

  5. 5. Det beror på vem som svarar : Patienters upplevelser av telefonrådgivningssamtal i psykiatrisk öppenvård

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd; Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Isak Ernholm; Johan Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :telefonrådgivning; psykiatri; upplevelser; bemötande; kommunikation; patientperspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Att som sjuksköterska bemöta patienter i telefonrådgivning innebär särskilda svårigheter kopplat till både kommunikation och organisation. Samtal med patienter med psykisk ohälsa kan innebära ytterligare utmaningar där sjuksköterskan får möta starka känslor och suicidal kommunikation. LÄS MER