Sökning: "Telefonsjuksköterska. "
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Telefonsjuksköterska. .
1. Hälsofrämjande patientmöten vid telefonrådgivning : Distriktssköterskors erfarenheter – en intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Hälsofrämjande patientmöten vid telefonrådgivning på vårdcentral är en stor del i distriktssköterskans arbete. Arbetsuppgiften blir allt vanligare och ställer krav på distriktssköterskans yrkeskunnighet för att utifrån ett personcentrerat förhållningssätt skapa ett patientmöte där hela patientens livsvärld tas i beaktande. LÄS MER
2. Telefonsjuksköterskans tillgång till utbildning enligt kompetensbeskrivningen för telefonsjuksköterskor
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Abstract Bakgrund Telefonsjuksköterskan i primärvården i Region Skåne huvudsakliga arbetsuppgift är att triagera patienten till rätt vårdnivå. 2010 utformandes kompetensbeskrivningen för telefonsjuksköterskor i ett steg för att belysa telefonsjuksköterskans behov av kompetens och kompetensutveckling. LÄS MER
3. Uppringares syn på telefonrådgivning : En deskriptiv litteraturstudie
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: I Sverige kan man nå legitimerade sjuksköterskor per telefon via 1177 och via vårdcentraler. Genom telefonrådgivning utför sjuksköterskor adekvata och välgrundade omvårdnadsbedömningar. Uppringaren vägleds utifrån samtalet till lämplig vårdnivå. LÄS MER
4. Kollegial handledning på 1177 Vårdguiden : Om att ha dubbla roller i en medarbetardriven organisationsutveckling
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Att förändra en organisation genom medarbetardrivet förändringsarbete är idag vanligt förekommande. Kvalitetssäkring genom kollegial handledning i hälso- och sjukvården är ett förändringsarbete som innebär att medarbetare får ett ansvar att utveckla och säkra sitt eget och kollegors arbete. LÄS MER
5. Distriktssköterskors och sjuksköterskors reflektioner av arbete med telefonrådgivning i primärvården : En intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att beskriva distriktssköterskors och sjuksköterskors reflektioner av arbete med telefonrådgivning i primärvården. Bakgrund: Telefonrådgivning utgör idag en stor del av sjuksköterskors arbete i primärvården. LÄS MER