Sökning: "Temaarbete"

Visar resultat 21 - 25 av 137 uppsatser innehållade ordet Temaarbete.

  1. 21. Ska jag ladda ner den här applikationen? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning i arbetet med applikationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Charliana Berglund; Suva Kaka; [2020]
    Nyckelord :Applikation; förskola; lärplatta; pedagogiskt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap om förskollärares arbete med applikationer på förskolan. Vi använde oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Tio yrkesverksamma förskollärare blev intervjuade från sex olika förskolor. LÄS MER

  2. 22. Problem-/relationsorienterade temaarbete i undervisning av moderna språk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Miaomiao Zhang; [2020]
    Nyckelord :ledarskap; lärande främjande anpassningar; motivation; motstånd; pedagogisk skicklighet; problem relationsorienterade temaarbete; samspel; varierande.;

    Sammanfattning : Motivation är ett mycket diskuterat problem i moderna språk undervisning. Hur motiverar man eleverna blir en besvärlig fråga hos alla moderna språklärare. LÄS MER

  3. 23. ”Fröken, läs för mig” : En intervjustudie om förskollärares arbetssätt gällande högläsning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Elmgren Persson; Anna-Maria Löfdahl; [2020]
    Nyckelord :högläsning; boksamtal; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Högläsning har en given roll i förskolan och i den nya läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019 lyfts högläsningens betydelse för barns språkutveckling fram ytterligare. Att barn tidigt i livet får möta, ta del av och samtala om litteratur gynnar deras språkutveckling och är ett stöd i den begynnande läs-och skrivutvecklingen enligt befintlig forskning inom området. LÄS MER

  4. 24. "Matematik det finns ju överallt" : En kvalitativ studie av två förskollärares användning av laborativa material i matematikundervisningen i förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Carolina Enered; [2020]
    Nyckelord :Preschool class; manipulative materials; mathematics; Förskoleklass; matematikundervisning; laborativa material; didaktisk teori;

    Sammanfattning : Målsättningen med studien är att belysa vilka laborativa material som används, hur de kan användas och varför laborativa material ska används i matematikundervisningen i förskoleklass. Detta mynnar ut i studiens syfte som är att med hjälp av intervjuer och observationer synliggöra lärares användning av laborativa material i matematikundervisningen i förskoleklass. LÄS MER

  5. 25. Digital kompetens och IKT i Förskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fredrik Björk; [2020]
    Nyckelord :IKT i förskolan; Digital kompetens i förskolan; Digitala klyftor;

    Sammanfattning : Informations och kommunikationsteknologi, som förkortas IKT, och digital kompetens kommer få större plats i förskolans läroplan igenom läroplansremiss (VT18), där det är krav på användning av IKT. Studien som genomfördes är en analys av tio intervjuer gjorda med förskollärare om deras avdelningars tillgångar till IT-artefakter, förskollärarnas digitala kompetens samt deras förberedelse inför de nya kraven som kommer i den reviderade läroplanen. LÄS MER