Sökning: "Teoretisk Matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 186 uppsatser innehållade orden Teoretisk Matematik.

  1. 1. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. Hur lärare beskriver, motiverar elever och teoretiskt förankrar det praktiska arbetet i teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Adi Hadzikadunic; [2024]
    Nyckelord :Elevers tidigare erfarenheter; Motivation; Relationen praktiskt - teoretiskt; Selektiva traditioner; Teknikdidaktik; Tekniklärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma tekniklärare beskriver, motiverarelever och teoretiskt förankrar de praktiska momenten i teknikundervisningen. Tvåhuvudfrågor har formulerats, med några underfrågor: (1) Hur beskriver lärarna sinteknikundervisning för att möta eleverna i deras tidigare erfarenheter av teknik ochbidra till motivation och aktivt deltagande? (2A) På vilket sätt beskriver lärarna detpraktiska arbetet, och i synnerhet dess relation till innehållet? (2B) Vilka utmaningarmöter lärare när de arbetar med det praktiska? (2C) Vilka normer och eventuellaselektiva traditioner kommer till uttryck i lärarnas beskrivning av sinundervisningspraktik? Studien är teoretiskt förankrad i en pragmatisk teori ochinkluderar begrepp som ett transaktionellt meningsskapande, elevers tidigareerfarenheter, kontinuitet och förändring. LÄS MER

  3. 3. Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marita Johansson; [2023-10-13]
    Nyckelord :metodik; pedagogik; undervisningsformer; lärandeprocesser; samverkan; laborativa arbetssätt; digitalisering; digitaliserade läromedel; gruppdynamik; lärarrollen; elevperspektivet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg och programmering i matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alexander Cole; [2023-04-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematik; programmering; matematiklärare; ;

    Sammanfattning : Skolans digitalisering har medfört en hel del förändringar i hur matematikundervisning bedrivs. En stor förändring kan ses i det faktum att matematiklektioner nu för tiden ofta innehåller moment där digitala verktyg används. LÄS MER

  5. 5. Jag tycker verkligen att testbaseratlärande ger effekt… : En studie om testbaserat lärande: Lärares uppfattning och erfarenhet efter implementering av testbaserat lärande (årskurs 2-5) samt effekten av testbaserat lärande i matematik (årskurs 4-5), med ett delvis inflätat lärande som arbetssätt.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linda Svenmar; [2023]
    Nyckelord :Retrieval practice; highly effective method; encoding; consolidation; selection; testing effect; interleaved practice; Testbaserat lärande; högeffektiv inlärningsstrategi; inkodning inlärning; konsolidering lagring; framplockning; testeffekten; inflätat lärande;

    Sammanfattning : Resultat från TIMS (Trends in International Mathematics and Science Study, 2019) visar att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik både i årskurs fyra och i årskurs åtta. År 2020 sammanfattade Skolinspektionen tre områden som är avgörande för bättre kvalitet i skolan och som sammanfaller väl med bland annat testbaserat lärande. LÄS MER