Sökning: "Teoretisk lärandesyn"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Teoretisk lärandesyn.

  1. 1. När livsvärldar möts – Interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Krusenvik; [2015-11-27]
    Nyckelord :interaktion; samspel; svårigheter; utvecklingsmöjligheter; små barn; livsvärldsfenomenologi; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syften var att beskriva, tolka och förstå uttryck och upplevelse av interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning samt att utifrån detta diskutera utvecklingsmöjligheter för samspelet. Studiens frågeställningar är: När, var och hur samspelar eller samspelar inte barnen och pedagogerna på avdelningen? Vad utvecklar respektive hindrar barnens och pedagogernas möjligheter att samspela med varandra i verksamheten? Hur kan pedagogerna främja barnens samspelsförmågor på förskolan? Teori: Livsvärldsfenomenologins teoretiska och filosofiska grund används som teoretisk grund i beskriven studie. LÄS MER

  2. 2. Att leda arbete inom det konstpedagogiska perspektivet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carolina (Lina) Ahlborg; Caroline Ausmaa; [2009]
    Nyckelord :drama; teater; konstpedagogiskt perspektiv; lärandesyn; ledarskap;

    Sammanfattning : Vi har valt att undersöka vilken syn verksamma dramapedagoger har på begreppet konstpedagogiska perspektivet som Mia Marie F. Sternudd tar upp i sin avhandling ”Dramapedagogik som demokratisk fostran?”(2000) och vilka kompetenser som krävs för att leda ett dramaarbeta inom detta perspektiv där en vanligaste konstformen är arbete med teater. LÄS MER