Sökning: "Teori skolan fostran"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Teori skolan fostran.
1. Allsidighet och andlig utveckling i HKK* Ideologisk- och narrativanalys av lärarutbildningstexter *Hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : Den här uppsatsens syfte är breddning av lärares förståelse av den mänskliga rättigheten till allsidighet eller pluralism i Sveriges utbildningssystem och barns rätt till andlig utveckling i skolan, utifrån kristen övertygelse och andlighet, och fördjupat i hem- och konsumentkunskap, HKK. Metoden är ideologi- och narrativanalys med normativ metod. LÄS MER
2. Värdegrundsarbete i samhällskunskap : En intervjustudie om samhällslärares syn på värdegrundsarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I takt med att det svenska samhället upplevs bli mer polariserat blir den gemensamma värdegrunden svårare att urskilja. Skolan har dock en värdegrund beskriven i läroplanen som verksamheten skall vila på, även om denna värdegrund inte är tydligt definierad. LÄS MER
3. Känsla av sammanhang : En studie om sambandet mellan studieresultat och känslan av sammanhang i gymnasieskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Skolan är en komplex värld med många olika dimensioner och processer, en arena för kunskap och utbildning men också för fostran och danande av individer och ett samhälle. Med hjälp av sociologen Antonovskys forskning kring KASAM ”Känslan av sammanhang” belyser den här studien om elever med höga studieresultat också visar på ett högre KASAM än elever med lägre studieresultat samt om det går att se någon form av samband mellan dessa komponenter. LÄS MER
4. En värdegrund för alla Om samtalets möjligheter och begränsningar för utformandet av ett inkluderande värdegrundsarbete i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Lennartsdotter Ward, Jenny (2016). En värdegrund för alla. En intervjustudie om samtalets möjligheter och begränsningar för utformandet av ett inkluderande värdegrundsarbete i gymnasieskolan (A value system for all. LÄS MER
5. Fostransuppdraget. En kvlitativ studie gällande lärarstudenters förhållningssätt och upplevelser kring fostran och värdegrund i lärarutbildningen.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Läraruppdraget innebär, förutom att lära ut ämnena i vilka lärare är specialiserade, att fostra elever till goda och demokratiska samhällsmedborgare. Det finns i skolans styrdokument fastställt att alla lärare i skolans värld ska överföra ett kulturarv av värden, traditioner, språk och kunskaper till eleverna. LÄS MER