Sökning: "Teori-praktikproblemet"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet Teori-praktikproblemet.

  1. 1. "Jag tyckte i alla fall att eleverna var duktiga" : Teoribildning i lärarstudenters didaktiska reflektioner i ämnet svenska

    Magister-uppsats,

    Författare :Annelie Johansson; [2019]
    Nyckelord :Theory-practice gap; education; subject-specific teaching methodology; pedagogical reflection; teacher training; theories of learning; subject knowledge; the subject of Swedish; practical placements; education students.; Teori-praktikproblemet; didaktik; ämnesdidaktik; skoldidaktisk reflektion; lärarutbildning; teorier för lärande; ämneskunskap; svenskämnet; verksamhetsförlagd utbildning vfu ; lärarstudenter.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det här är en kvalitativ studie i syfte att undersöka hur vetenskapliga teorier synliggörs i lärarstudenters reflektioner över sin undervisning i ämnet svenska på lågstadiet. Materialet är insamlat i samband med lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning och består av intervjuer, observationer av undervisning och texter i form av pedagogiska planeringar. LÄS MER

  2. 2. "Jag tyckte i alla fall att eleverna var duktiga" : Teoribildning i lärarstudenters didaktiska reflektioner i ämnet svenska

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Annelie K. *Johansson; [2019]
    Nyckelord :Theory-practice gap; education; subject-specific teaching methodology; pedagogical reflection; teacher training; theories of learning; subject knowledge; the subject of Swedish; practical placements; education students.; Teori-praktikproblemet; didaktik; ämnesdidaktik; skoldidaktisk reflektion; lärarutbildning; teorier för lärande; ämneskunskap; svenskämnet; verksamhetsförlagd utbildning vfu ; lärarstudenter.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det här är en kvalitativ studie i syfte att undersöka hur vetenskapliga teorier synliggörs i lärarstudenters reflektioner över sin undervisning i ämnet svenska på lågstadiet. Materialet är insamlat i samband med lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning och består av intervjuer, observationer av undervisning och texter i form av pedagogiska planeringar. LÄS MER