Sökning: "Teorianknytningar"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Teorianknytningar.

  1. 1. Utemiljö som lärmiljö i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sireen Hijazi; Susan Holst; [2023-12-07]
    Nyckelord :fritidshem; utemiljö; lärmiljö; lekens betydelse; meningsfull fritid; utomhuspedagogik; situerat lärande; KASAM; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur utomhusmiljön betraktas som lärmiljö av lärare på fritidshem, samt om lärarna beskriver att lärmiljön utomhus främjar elevernas lärande och välmående genom social interaktion. Studiens undersökning ska även se vilket lärande som medieras i utemiljön enligt lärarnas beskrivningar. LÄS MER

  2. 2. Relationsarbete i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Areyam Asmelash; Henrik Andersson; Malin Kochar; [2023-10-19]
    Nyckelord :Relationsarbete; fritidshem; specialpedagogik; elever i behov av särskilt stöd; inkludering och exkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur personalen arbetar med relationsskapande för elever i behov av särskilt stöd på fritidshem. Vidare undersöks personalens uppfattningar om vad som krävs för ett utvecklat relationsarbete för eleverna. LÄS MER

  3. 3. Oskars första år i grundskolan. En kvalitativ studie med fokus på hur Oskars lärare och elevassistent arbetar, för att han som elev med intellektuell funktionsnedsättning skall vara delaktig

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika van Riemsdijk; [2015-11-05]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet; kunskapsutveckling; interaktion;

    Sammanfattning : Syfte Syfte med studien är att belysa en lärares och en elevassistents förhållningssätt och arbetssätt i relation till lärandemiljö i delaktighet och kunskapsutveckling för en elev med intellektuell funktionsnedsättning. Teori Vygotskijs teorier om att samspel i interaktion med andra lägger grunden för barns kunskapsutveckling, ligger som grund för beskriven studie, i vilken det kommunikativa relationsinriktade perspektivet, KoRP, är inkluderat. LÄS MER

  4. 4. Öppna boken och läs högt för eleverna : En studie om högläsning i undervisningen inom årskurs 1-3

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Cecilia Ekberg; [2015]
    Nyckelord :Reading aloud; language development; grade 1; grade 3; Högläsning; språkutveckling; årskurs 1; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1 respektive 3 beskriver och motiverar sitt arbete med språkutveckling och läsförståelse tillsammans med högläsning. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur beskriver och motiverar lärare sitt arbete med högläsning? Vilka arbetssätt används för att förstärka högläsningens effekt på elevernas språkutveckling? Hur arbetar lärare så att elevernas läsförståelse gynnas tillsammans med högläsningen? Skiljer sig det aktiva arbetet med högläsning åt mellan årskurs 1 och årskurs 3 i just de här skolorna? I så fall hur? Studien gjordes med hjälp av en enkät som har besvarats av 50 lärare och intervjuer med fem lärare som arbetar i årskurs 1 och årskurs 3. LÄS MER

  5. 5. Tonåringar och reklam

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Camilla Göransson; [2008]
    Nyckelord :Reklam; Uppfattar; Tolkar; Semiotik; Reception; Roland Barthes;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna uppsats har varit att undersöka hur tonåringar uppfattar och tolkar reklam. Jag har gjort ett pedagogiskt projekt om reklam som är kopplat till semiotisk bildanalys, reception och perception tillsammans med elever i skolår sju till nio på min partnerskola. LÄS MER