Sökning: "Teorin om social identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden Teorin om social identitet.

  1. 1. “För jag har hela stan tatuerat på min rygg” : En narrativ studie om interaktionen mellan hiphopartisten Petter och storstaden Stockholm

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anders Englund; Adem Ennouri Bouzaabia; [2023]
    Nyckelord :Urbanism; minority; hiphop; Petter; segregation; Stockholm; Urbanism; minoritet; hiphop; Petter; segregation; Stockholm;

    Sammanfattning : Denna studie hade till syfte att med en narrativ analysmetod studera interaktionen mellan hiphop-rapparen Petter och Stockholm City. De specifika frågorna som vi ville ha svar på i den här studien var hur Petter beskriver Stockholm som plats och som social struktur, hur hans inställning är till staden, hur detta påverkar individens livsstil och identitet, hur Petter beskriver sin relation till staden och hur detta kan förklaras genom tidigare forskning, vilka konsekvenser som Petter ser Stockholm har för honom och för andra som bor i den staden när det gäller etnicitet och sociospatiala faktorer. LÄS MER

  2. 2. Kvinna och företagsägare : En narrativ studie om karriärmöjligheter och utmaningar

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Rebecka Hadjipetri; [2023]
    Nyckelord :business owners; women’s challenges; turning-points; life-design; företagsägare; kvinnors utmaningar; brytpunkter; livsdesign;

    Sammanfattning : Det finns en ojämn fördelning företagsägare i Sverige där andelen är 70% män och 30% kvinnor. Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för kvinnor som är företagsägare. LÄS MER

  3. 3. Vikten och avsaknaden av struktureratoch tydligt systematiskt kvalitetsarbete avsamhällsorienterade läromedel i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; [2023]
    Nyckelord :edning; organisation; process; samhällsorienterade läromedel; systematiskt kvalitetsarbete; utvärdering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att rapportera om hur lärare ser på metoder och processer kringdet systematiska kvalitetsarbetet kring SO-läromedel ser ut på lågstadiet samt hur lärareser på användandet av SO-läromedel inom olika aspekter. Studiens syfte är attundersöka och rapportera om skolor aktivt engagerar sig i detta arbete och hur detgenomförs av ledare och lärare, även om rektorn har ansvar för att kvalitetssäkraläromedlet eftersom det enligt Skolverket är den person som har huvudansvaret. LÄS MER

  4. 4. Afrobeats to the world! : En kvalitativ studie om uppkomsten av en gemensam kulturell identitet bland unga vuxna från den afrikanska diasporan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Miracle Ezekiel; [2023]
    Nyckelord :Afrobeats; kulturell identitet; musik; gemenskap; diaspora; afrikanskt;

    Sammanfattning : Afrobeats är ett exempel på växande global musikkultur som tillåter människor speciellt unga från den afrikanska diasporan att uppleva känslan av en gemensam kulturell identitet samt erfara en sammanlänkning till sina afrikanska rötter. Syftet med denna studie är att undersöka Afrobeats roll i skapandet av en gemensam kulturell identitet bland unga vuxna från den afrikanska diasporan. LÄS MER

  5. 5. Sociala faktorers påverkan på köpintention : En kvantitativ undersökning på hedoniskt värde inom spelet League of Legends

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Veronica Ortega Jönsson; Emil Tyssling Engström; [2023]
    Nyckelord :Virtual products; Hedonic value; Social ties; Social identity; PLS-SEM; buyer behaviour.; Virtuella produkter; Hedoniskt värde; Sociala band; Social identitet; PLS-SEM; Köpbeteende.;

    Sammanfattning : Flera olika typer av virtuella produkter växer i popularitet och värde i människors ögon. Inomden digitala spelvärlden spenderas en hög andel pengar på virtuella produkter som inte har ettfunktionellt syfte. LÄS MER