Sökning: "Teorival"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade ordet Teorival.

  1. 6. Kunskapsbedömning i grundsärskolan : Några lärares syn på och resonemang kring sitt arbete med kunskapsbedömning av elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanne Ringqvist; [2016]
    Nyckelord :Special school; intellectual disabilities; feedback; assessment; special education; Specialpedagogik; bedömning; intellektuell funktionsnedsättning; återkoppling; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa några lärares syn på och resonemang kring sitt arbete med bedömning i grundsärskolan i årskurserna 7-9, samt vilka bedömningsmaterial som används. Studien har för avsikt att besvara tre forskningsfrågor: På vilket sätt arbetar och resonerar lärare i grundsärskolans inriktning ämnen med bedömning av elever?, Vilka olika bedömningsmaterial använder sig lärarna av i sitt arbete med bedömning?, Vad är lärarnas erfarenhet av bedömning? Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsmetod  och utgörs av intervjuer med fyra lärare på två olika skolor inom samma kommun i Sverige. LÄS MER

  2. 7. Matematikundervisning-i grundsärskolan : En studie i hur lärare upplever sin matematikundervisning för grundsärskoleelever i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Annie Eklund; [2016]
    Nyckelord :learning strategies; special education; intellectual disabilities; mathematics; strategies; methods; teaching approach; specialpedagogik; intellektuell funktionsnedsättning; matematik; strategier; metod; förhållningsätt; grundsärskola;

    Sammanfattning : Abstract   The aim of this study is to highlight some teacher’s experiences about their teaching strategies, methods and approaches to their mathematics teaching for primary pupils with intellectual disabilities in grades 7-9. This study intends to answer three research questions which are: Which kind of approaches does the teachers have about their strategies as they proceed from in their mathematics teaching for primary pupils with intellectual disabilities in grades 7-9?, Which kind of approaches do the teachers have about their methods as they proceed from in their mathematics teaching for primary pupils with intellectual disabilities in grades 7-9?, What do the teaches declare about their approaches to mathematics teaching for primary pupils with learning diabilities in grades 7-9?   The basis for the study is qualitive research and consists of interviews with four teachers in two schools in the same muncipality in Sweden. LÄS MER

  3. 8. Med en stöttande hand genom studierna

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Lundell; [2015]
    Nyckelord :Genomströmning; processvägledning; inkludering; bemötande; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur studievägledningen på institutioner och fakulteter på en högskola och ett universitet kan bidra till studentgenomströmning, med fokus på studenter från studieovana hem eller annan etnisk bakgrund. Utifrån mina frågeställningar har jag undersökt utmaningar och problematiker som studievägledare möter i studievägledande samtal, hur vägledarna arbetar med dessa utmaningar och problematiker samt hur deras arbete kan bidra till studentgenomströmning. LÄS MER

  4. 9. Bornglobals i mötet mellan två kulturer

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Yordanka Terziyska; Yasir Khan; [2011]
    Nyckelord :born global; culture; small and medium size businesses; India; communication; bornglobal; kultur; Indien; småföretag; kommunikation;

    Sammanfattning : Det här arbetet är en magisteruppsats inom företagsekonomi. Studien behandlar samarbetsrelationer mellan svenska bornglobalföretag och indiska partner på plats i Indien utifrån en kulturell aspekt. Utgångspunkten är de svenska bornglobalföretagens perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Media : Terroristens medhjälpare?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier; Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Christoffer Wiklöw; [2011]
    Nyckelord :media; terrorism; 9 11; world trade center; New York Times; NYT; reporter; intervju; kvalitativ undersökning; terrorist; terrorister;

    Sammanfattning : C-uppsats kandidat 2011 Title: Media – terroristens medhjälpare? Författare: Christoffer Wiklöw Språk: svenska Instution: JMK, Stockholm Universitet   En kvalitativ studie om New York Times språkbruk kring terrorism. De valda frågeställningarna blev: Hur är New York Times språkbruk kring terrorism och 9/11 2001, respektive 2011? Hur har mass-mediated terrorism-diskursen förändrats mellan året 2001 och året 2011 i New York Times nyhetsartiklar om terrorism och 9/11? Hur ser en reporter på sin roll som skribent om 9/11, och hur kommer detta att indikera på att journalisten kanske faller offer för att vara terroristens medhjälpare? Och materialet för studien blev fyra artiklar från New York Times, och en intervju med en skribent bakom en av artiklarna. LÄS MER