Sökning: "Text movability"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Text movability.

  1. 1. Elevers textrörlighet i år 3 och 4 : En läroboksanalys om uppgiftsbeskrivningar i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Michaela Stolt; Evelina Andersson; [2020]
    Nyckelord :Text-movability; teaching aids; textbooks; Swedish subject; pupils; tasks; grade 3; grade 4; Textrörlighet; läromedel; läroböcker; svenskämnet; elever; uppgifter; årskurs 3; årskurs 4;

    Sammanfattning : I dagens skola krävs det att elever besitter en kompetens för läsning och skrivning för att inhämta ny kunskap. Denna kompetens kan benämnas textrörlighet: sätt att inta olika texter, antingen genom att plocka det väsentliga eller att fokusera på det som finns mellan raderna av texterna. LÄS MER

  2. 2. Textrörlighet - ett rörligt begrepp : En systematisk litteraturstudie om textrörlighetsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Michaela Stolt; Andersson Evelina; [2020]
    Nyckelord :Text movability; envisionment; envisionment-buildin; Textrörlighet; föreställningsvärld; att bygga föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka textrörlighetsbegreppet utifrån svensk forskning och att se vilka bakomliggande teorier begreppet grundar sig på. Dessutom ska studien se hur textrörlighetsbegreppet använts i tidigare svensk forskning och hur det har förändrats från dess introduktion. LÄS MER

  3. 3. Film i skolan - vita duken som vita tavlan : En komparativ studie om högstadieelevers perception av film och litteratur, utifrån informella och examinerande samtal i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Isabella Kubitsky Torninger; [2020]
    Nyckelord :Reading comprehension; literacy; text movability; text talk; film talk; school cinema; film education; Swedish; Läsförståelse; literacy; textrörlighet; textsamtal; film; filmpedagogik; svenska;

    Sammanfattning : In today’s Swedish classroom, film is used as a class guard, reward or a comparison to literature rather than a didactic tool. Although film is present in most students’ everyday life, literature is still seen as the highest form of fiction. LÄS MER

  4. 4. Att samtala om en faktatext i årskurs 1 : En studie av hur en lärare genom samtal stöttar elevers läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tove Johansson; Sandra Svensson; [2019]
    Nyckelord :text movability; reading comprehension; sociocultural perspective; observation; PIRLS; elementary school; intercultural; Textrörlighet; läsförståelse; sociokulturellt perspektiv; observation; PIRLS; årskurs 1; interkulturell;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en lärare kan stötta elevernas läsförståelse av en faktatext. För att undersöka det genomförs en observation i en klass i årskurs 1 på en interkulturell skola. Teorierna som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet, receptionsteorin och textrörligheten. LÄS MER

  5. 5. Lärarens läsande för elever i undervisningen : En lärares undervisning av ett moment i naturorienterande ämnen med utgångspunkt i en faktatext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jenny Nordberg; [2019]
    Nyckelord :Reading aloud; reading comprehension; text movability; elementary school; scaffolding; Högläsning; läsförlopp; textrörlighet; grundskolan; stöttning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken stöttning elever får i undervisningen av en faktabaserad text genom att se till vilka läsaktiviteter som sker i undervisningen kring texten, samt ur vilka förhållningssätt texten behandlas under lärarens högläsning. För att undersöka studiens infallsvinklar observerades en lektion i naturorienterande ämnen i en klass i årskurs 5. LÄS MER