Sökning: "Text-till-tal"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Text-till-tal.

  1. 1. Investigating reading comprehension in Reading While Listening and the relevancy of The Voice Effect

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Edvin Hedenström; Axel Barck-Holst; [2023]
    Nyckelord :RWL; Reading-while-listening; Multimedia learning; Multimodal Learning; TTS; text-to-speech; reading comprehension;

    Sammanfattning : Various forms of multimedia learning have been shown to aid learners time and time again. One form of multimedia learning that has not been thoroughly studied is reading while listening (RWL). This is especially the case when it comes to the immediate impacts on reading comprehension from practising RWL. LÄS MER

  2. 2. Evaluation of how text-to-speech can be adapted for the specific purpose of being an AI psychologist

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Pooya Rayat; Hugo Westergård; [2023]
    Nyckelord :Text-to-Speech Synthesis; AI Psychologist; Voice Traits; Conditional Speech Synthesis; Economic Impact of TTS Technolog;

    Sammanfattning : In this research, our goal was to pinpoint the crucial characteristics that make a voice suitable for an AI psychologist. More importantly, we wanted to explore how Text-To-Speech (TTS) combined with conditional voice controlling, also known as ”prompting”, could be used to incorporate these traits into the voice generation process. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg som pedagogiskt hjälpmedel i skrivundervisningen : En litteraturöversikt som granskar på vilka olika sätt digitala verktyg kan användas som pedagogiskt hjälpmedel för att främja elevers skrivutveckling i åk 4–6 i svenskämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madicken Karlsson; Sherife Hashani; Jasmin Cherri; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Framväxten av ett digitalt samhälle har lagt avtryck i skolans uppdrag. Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket 2022, s.8) beskriver att elever i dagens samhälle behöver förses med en digital kompetens. Digitala verktyg har också implementerats i högre utsträckning i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Röstbaserade Instruktioner - Vad som krävs för att göra sig förstådd

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Marcus Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Instruktioner; Röststyrning; text-till-tal;

    Sammanfattning : Instruktioner i ljudform är något man sällan stöter på, såvida de inte ackompanjeras av video. Vanligast är dock text- och bildinstruktioner. Detta arbete utforskar om instruktioner i ljudform kan stå på egna ben, vilka begränsningar det finns och vad man bör tänka på för att skapa tydliga ljudinstruktioner. LÄS MER

  5. 5. Förbättrat informationsflöde med hjälp av Augmented Reality

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Daniel Almqvist; Magnus Jansson; [2015]
    Nyckelord :Augmented Reality AR ; Flow of information; Advertisement; Android; Java; Text-to-Speech; Speech Recognition; Prototype; Reference Pattern; Camera.; Augmented Reality AR ; Förstärkt Verklighet; Informationsflöde; Reklam; Andriod; Java; Text-till-tal; Taligenkänning; Prototyp; Referensmönster; Kamera.;

    Sammanfattning : Augmented Reality är en teknik för att förstärka verkligheten, där digitala objekt placeras framför bilder eller liknande genom att använda kameran på den mobila enhet. Eftersom det finns flera olika metoder att använda Augmented Reality-tekniken har undersökningar och efterforskningar inom området gjorts. LÄS MER