Sökning: "Textanalys funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Textanalys funktionshinder.

  1. 1. "Varför är det inte okej att bara vara jag? - En kvalitativ textanalys om att leva med neuropsykiatriska funktionshinder (NPF)

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Christina Wormbs; Fanny Lindblom; [2022]
    Nyckelord :neuropsychiatric disability; NPD; normality; normalization; stigma; social relations; mental health; school neuropsykiatriska funktionshinder; NPF; normalitet; normalisering; sociala relationer; psykisk hälsa; skola; Social Sciences;

    Sammanfattning : In Sweden there has been an increase in neuropsychiatric disabilities over the last few years.This has led to many discussions, both in science and politics as well as amongst regular people. But the most valid and knowledgeable source of information about life with a neuropsychiatric disability is the people living with it themselves. LÄS MER

  2. 2. Av ord är du kommen – ord skall du åter varda, Språklig reproduktion av rådande social ordning i Försäkringskassans funktionshinderpolitiska strategi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Maria Larsdotter; [2016]
    Nyckelord :funktionshinderpolitik; funktionsnedsättning; delaktighet; interaktion; social konstruktion; ideationell grammatik; diskursanalys; maktrelationer; textanalys; språkbruk; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Maria Larsdotter Titel: Av ord är du kommen – ord skall du åter varda Språklig reproduktion av rådande social ordning i Försäkringskassans funktionshinderpolitiska strategi Kandidatuppsats: SOC346, 15 hp Handledare: Ann-Mari Sellerberg Sociologiska Institutionen, framlagd vårterminen 2016 Problem/Bakgrund: 1993 antogs Förenta Nationernas (FN) Standardregler och 2006 Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar. Den svenska funktionshinderpolitiskens mål, i enlighet med FNs dokument, är sedan många år att samhället ska utformas så att människor med funktionshinder i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet. LÄS MER

  3. 3. Ett exkluderande epitet : En kritisk diskursanalys av ADHD

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Birgit Häger; [2015]
    Nyckelord :ADHD; discourse; power; media; neuropsychiatric disability; ADHD; diskurs; makt; media; neuropsykiatrisk funktionshinder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera diskurser om ADHD så som de framträder i Sveriges största dagstidning Dagens Nyheter under perioden 2002-2011 och i utvalda dokument utfärdade av statliga myndigheter, samt att undersöka hur dessa diskurser korresponderar med varandra. Detta görs utifrån ett intresse av mediers påverkanskraft på samhälleliga diskurser i allmänhet och dagens patogenisering av människors psykiska tillvaro i synnerhet. LÄS MER

  4. 4. Funktionshindrad på arbetsmarknaden? En kvalitativ textanalys av hur föreställningar om förhållandet till arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning framställs i den svenska funktionshinderspolitiken

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Linda Löfvenius; [2015]
    Nyckelord :Delaktighet på arbetsmarknaden; Funktionshinder; Funktionshinder på arbetsmarknaden; Funktionshinderspolitik; Funktionsnedsättning; Personer med funktionsnedsättning på arbetsmarknaden;

    Sammanfattning : In this essay I study how ideas of people with disability-issues and their relationship to the labor market takes form in the Swedish politics of functional limitation. There has been some modification within the concept of disability-issues and functional limitations that people either can have or experience in their surroundings. LÄS MER

  5. 5. Låt inget passera - Agera! En textanalys av likabehandlingsplaner kring oreflekterade kränkningar i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernille van Raalte; [2014-04-24]
    Nyckelord :värdegrund; normkritiskt perspektiv; kränkande behandling; likabehandling; delaktighet och lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Erfarenheter visar att vuxnas förhållningssätt till barn kan vara av (omedveten) kränkande karaktär och ha en negativ påverkan på elevers självkänsla och identitet och därmed påverka elevers lärande och känsla av delaktighet. Denna form av omedvetna verbala kränkningar benämns i denna studie för dold kränkning. LÄS MER