Sökning: "Textanalys pedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 443 uppsatser innehållade orden Textanalys pedagogik.

  1. 16. KOMPETENSFÖRSÖRJNING INOM FÖRSVARSMAKTEN : En tematisk textanalys av Försvarsmaktens styrdokument

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefina Hägglund; Ylva Jansson; [2023]
    Nyckelord :Kompetensförsörjning; offentlig sektor; Försvarsmakt och kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka, och därigenom skapa kunskap om, Försvarsmaktens kompetensförsörjningsstrategi. Utifrån syftet utgår uppsatsen från följande frågeställningar: Vad består Försvarsmaktens kompetensförsörjningsstrategi av? Vilka målsättningar prioriteras och vilka aktiviteter för kompetensförsörjning föreslås för att uppnå uppsatta mål i Försvarsmaktens styrdokument? Vilka utmaningar gällande Försvarsmaktens kompetensförsörjning kan identifieras i styrdokumenten? Den metod som används i uppsatsen är en tematisk textanalys av tre styrdokument; Försvarsmaktens årsredovisning 2021 med bilagor, Försvarsmaktens strategiska inriktning 2021 och Försvarsberedningens rapport 2019. LÄS MER

  2. 17. Digitala verktyg för arbete i skolan. En kvalitativ tematisk textanalys av Skolverkets digitaliseringspublikationer om digitala verktyg på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Filip Jovanov; Sofi Yuxin Qi; [2022-03-17]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; fritidshem; digitalisering; ;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har kommit att användas i barns och ungas olika aktiviteter i skolan, och är numera något som står i centrum i skolutvecklingen, sedan regeringens digitaliseringsstrategi lanserades 2017. Denna studie har syftat till att genom en kvalitativ tematisk textanalys undersöka och analysera vad Skolverkets digitaliseringspublikationer säger om digitala verktyg i skolan och om digitala verktyg på fritidshemmet. LÄS MER

  3. 18. "Tänk om jag får bli en delfin i nästa liv!" : en läromedelsanalys i religion med fokus på årskurs 1-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Hägglund; Matilda Alstéus; [2022]
    Nyckelord :religionsundervisning; läromedel; Grimmitt; Jackson; Kjeldsen; religionsdidaktik; lära om; lära av;

    Sammanfattning : Religionsämnet är komplext och undervisas till stor del med hjälp av textböcker för de yngre eleverna. Därför analyseras två läromedel i religionsundervisning i årskurs 1–3 i studien. LÄS MER

  4. 19. ”Är det en han eller hon?” En kvalitativ studie om hur genus framställs i barnlitteratur samt hur barn och förskollärare samtalar om kön under boksamtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Backlund Agnes; Dagermark Hanna; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; femininitet; maskulinitet; barnlitteratur; normkreativitet;

    Sammanfattning : Syn på genus är något som formas i både hem och förskola. Både människor, material och miljöer påverkar individens uppfattning och syn gällande sin egen identitet och andras. Barn påverkas tidigt av rådande normer i samhället på olika vis. LÄS MER

  5. 20. "Det känns som det enda vi gör är att släcka bränder" : En fallstudie om tre skolors utvecklingsarbete från ett åtgärdande till ett främjande förhållningssätt

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Ekman; Linnéa Waldetoft; [2022]
    Nyckelord :Främjande förhållningssätt; inkludering; ledarskap; ledning och stimulans; relationellt perspektiv; skolutveckling; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studien grundade sig i skillnaden mellan skolans styrdokuments krav på ett övervägande främjande arbete på organisationsnivå och många skolors upplevelse av att bedriva ett huvudsakligen individfixerat åtgärdande arbete, alltså ”brandkårsutryckningar”. Syftet med studien var att undersöka varför och på vilket sätt tre skolor har valt att starta ett utvecklingsarbete på organisationsnivå för att ändra sin verksamhets förhållningssätt från ett åtgärdande arbete till ett främjande. LÄS MER