Sökning: "Textanalys pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 443 uppsatser innehållade orden Textanalys pedagogik.

  1. 21. Hur SKA vi göra med digitala verktyg? : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare arbetar med digitala verktyg i det systematiska kvalitetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Arnoldsson; Malin Johnson Kröger; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Systematiskt kvalitetsarbete; Adekvat digital kompetens; Kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare från olika kommuner arbetar med digitalisering inom sin verksamhet och i det systematiska kvalitetsarbetet (SKA). Studiens frågeställningar har varit att undersöka om det finns några skillnader mellan förskolor som befinner inom kommuner som lyfter fram digitalisering som ett fokusområde och kommuner som inte gör det. LÄS MER

  2. 22. När rädslan för det som är annorlunda skapar utanförskap : – En kvalitativ text- och bildanalys av författaren Mats Strandbergs och illustratören Sofia Falkenhems bokserie Monstret Frank (2019)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Nederman; Helen Österman; [2022]
    Nyckelord :Värdepedagogik; värdegrundsarbete; barnlitteratur; högläsning; sociokulturellt perspektiv; hermeneutiskt perspektiv; boksamtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken didaktisk potential bokserien Monstret Frank (2019) har med utgångspunkt i skolans värdegrundsarbete. Undersökningen baseras på en kvalitativ bild- och textanalys där vi utgått från läsarens tolkning av bokserien. LÄS MER

  3. 23. Estetiska uttrycksformer i förskollärarutbildningen : En kvalitativ intervju- och textanalysstudie ur ett läroplansteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Edholm; Terese Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Läroplansteoretiskt perspektiv; Klassifikation och inramning; Estetiska uttrycksformer; Förskollärarutbildning; Textanalys; Intervjuer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Vilka perspektiv på makt och mångfald kan lågstadieelever möta i högläsningsböcker? : En studie ur ett critical literacy-perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Roos; Olsson Anna; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; makt; mångfald; critical literacy; högläsningsböcker; lågstadiet;

    Sammanfattning : Högläsning i en klassrumspraktik innebär att elever gemensamt tar del av berättelser och möter karaktärer som kan medföra nya perspektiv och identifikations möjligheter.  I de inledande delarna i Lgr22, den svenska läroplanen går det att läsa att skolan ska gestalta och förmedla värden som alla människors lika värde. LÄS MER

  5. 25. ”Fröken! Har du fotat mig i smyg?” : En studie om dokumentation och barns möjlighet till delaktighet utifrån ett maktkritiskt diskursperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jeppe Lundblad; Emma Nordgren; [2022]
    Nyckelord :maktkritiskt diskursperspektiv; textanalys; intervjuer; dokumentationsarbetet; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka dokumentationsarbetet i förskolan med tonvikt på att synliggöra barnens agentskap och barnens inflytande utifrån ett maktkritiskt diskursperspektiv. Undersökningen har genomförts i två delstudier. LÄS MER