Sökning: "Textanalys pedagogik"
Visar resultat 21 - 25 av 443 uppsatser innehållade orden Textanalys pedagogik.
21. Hur SKA vi göra med digitala verktyg? : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare arbetar med digitala verktyg i det systematiska kvalitetsarbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare från olika kommuner arbetar med digitalisering inom sin verksamhet och i det systematiska kvalitetsarbetet (SKA). Studiens frågeställningar har varit att undersöka om det finns några skillnader mellan förskolor som befinner inom kommuner som lyfter fram digitalisering som ett fokusområde och kommuner som inte gör det. LÄS MER
22. När rädslan för det som är annorlunda skapar utanförskap : – En kvalitativ text- och bildanalys av författaren Mats Strandbergs och illustratören Sofia Falkenhems bokserie Monstret Frank (2019)
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken didaktisk potential bokserien Monstret Frank (2019) har med utgångspunkt i skolans värdegrundsarbete. Undersökningen baseras på en kvalitativ bild- och textanalys där vi utgått från läsarens tolkning av bokserien. LÄS MER
23. Estetiska uttrycksformer i förskollärarutbildningen : En kvalitativ intervju- och textanalysstudie ur ett läroplansteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
24. Vilka perspektiv på makt och mångfald kan lågstadieelever möta i högläsningsböcker? : En studie ur ett critical literacy-perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Högläsning i en klassrumspraktik innebär att elever gemensamt tar del av berättelser och möter karaktärer som kan medföra nya perspektiv och identifikations möjligheter. I de inledande delarna i Lgr22, den svenska läroplanen går det att läsa att skolan ska gestalta och förmedla värden som alla människors lika värde. LÄS MER
25. ”Fröken! Har du fotat mig i smyg?” : En studie om dokumentation och barns möjlighet till delaktighet utifrån ett maktkritiskt diskursperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka dokumentationsarbetet i förskolan med tonvikt på att synliggöra barnens agentskap och barnens inflytande utifrån ett maktkritiskt diskursperspektiv. Undersökningen har genomförts i två delstudier. LÄS MER