Sökning: "Textanalys svenska språket"
Visar resultat 21 - 25 av 136 uppsatser innehållade orden Textanalys svenska språket.
21. Två läromedelsanalyser med fokus på nyanlända elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I takt med att svenska samhället blir alltmer mångkulturellt och flerspråkigt kommer framtidens lärare ställas inför nya utmaningar då många av deras elever inte har svenska som modersmål. Då är det viktigt att man har en fördjupad förståelse om hur läromedel i svenska skolor kan bemöta dessa elever. LÄS MER
22. Intern och extern röst i gymnasiearbetet : En kvalitativ studie om elevers diskursiva kompetens
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur elever hanterar intern och extern röst i sina gymnasiearbeten för att ge en inblick i vilken diskursiv kompetens elever kan uppvisa i slutet av sin gymnasieutbildning. Tidigare studier visar att elever och studenter har svårt för att balansera den interna och de externa rösterna för att skapa dialog i texter. LÄS MER
23. Vad och hur ska studenterna skriva? Möjligheter och begränsningar i uppgiftsinstruktioner i en högskolekurs med flerspråkiga studenter.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Svenska högskoleutbildningar har som ansvar att öka andelen underrepresenterade grupper och detta kräver strategier för breddat deltagande för att dessa studenter ska kunna fullfölja studierna. Bland dessa grupper kan det finnas flerspråkiga studenter. LÄS MER
24. Du och hen där borta : En text- och diskursanalys om modelläsare och ramar i sexualupplysningstexter
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : The aim of this master thesis (one year) is to examine the model reader and linguistic rooms in sex education texts. This, with the purpose of examining how the analysed texts use their language-related guidelines correlated to inclusion. The thesis uses text and discourse analysis with queer theory as a method. LÄS MER
25. Är flerspråkighet synligt i läromedel? –En komparativ textanalys
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Idag kategoriseras den svenska skolan som mångkulturell och flerspråkig vilket ställer nya krav på undervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka om och hur flerspråkighet synliggörs i svenskämnets läromedel. LÄS MER