Sökning: "Textanalys teman"

Visar resultat 16 - 20 av 215 uppsatser innehållade orden Textanalys teman.

  1. 16. Reasonable accommodation - at what cost?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Axel Edling; [2023]
    Nyckelord :Public international law; International labour law; International disability law; Reasonable accommodation; Right to work; Persons with disabilities; UNCRPD; Article 27; Jungelin; Sahlin; V.F.C.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities is not only the main instrument of international disability law, but also connects the field with a multitude of other areas of international human rights law. In its 27th Article it guarantees the right to work for persons with disabilities, thereby bridging the gap between international disability- and international labour law. LÄS MER

  2. 17. #Varumärkesskandal #Trending : En kvalitativ textanalys om hur varumärkesskandaler inom modeindustrin uttrycks samt tas emot på sociala medier

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jonathan Belmonte Lobos; Amanda Issa; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; celebrity marketing; brands; brand image; brand scandal; fashion scandal; digital marketing; Influencer marknadsföring; kändis marknadsföring; varumärke; varumärkesimage; varumärkesskandal; modeskandal; digital marknadsföring;

    Sammanfattning : Bakgrund: Influencer- och kändismarknadsföring är idag vanligt förekommande. Många företag använder sig av denna marknadsföringsstrategi för att skapa ett större förtroende för företaget och dess varumärken. En kändis eller en influencer kan såväl stärka en varumärkesimage som försämra det. LÄS MER

  3. 18. Bilderböckerna i förskolan - Val eller slump? : Intervjustudie och textanalys om valet av bilderböcker på fyra olika småbarnsavdelningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Eriksson; Matilda Nordenstorm; [2023]
    Nyckelord :Intervju; Textanalys; Småbarnsavdelning; Bilderbokskanon; Bokval;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka urvalet bilderböcker på fyra småbarnsavdelningar och pedagogernas tankar kring valen av böcker för förskolans minsta barn, ett till tre år gamla. Två delstudier har utförts på fyra småbarnsavdelningar. LÄS MER

  4. 19. KOMPETENSFÖRSÖRJNING INOM FÖRSVARSMAKTEN : En tematisk textanalys av Försvarsmaktens styrdokument

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefina Hägglund; Ylva Jansson; [2023]
    Nyckelord :Kompetensförsörjning; offentlig sektor; Försvarsmakt och kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka, och därigenom skapa kunskap om, Försvarsmaktens kompetensförsörjningsstrategi. Utifrån syftet utgår uppsatsen från följande frågeställningar: Vad består Försvarsmaktens kompetensförsörjningsstrategi av? Vilka målsättningar prioriteras och vilka aktiviteter för kompetensförsörjning föreslås för att uppnå uppsatta mål i Försvarsmaktens styrdokument? Vilka utmaningar gällande Försvarsmaktens kompetensförsörjning kan identifieras i styrdokumenten? Den metod som används i uppsatsen är en tematisk textanalys av tre styrdokument; Försvarsmaktens årsredovisning 2021 med bilagor, Försvarsmaktens strategiska inriktning 2021 och Försvarsberedningens rapport 2019. LÄS MER

  5. 20. Meningsskapande i litteraturundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Klara Ågren; Hannes Högberg; [2023]
    Nyckelord :Estetisk läsning; Efferent läsning; Litteraturdidaktik; Litteraturreception; Litteratursamtal; Litteraturundervisning; Läslogg; Meningsskapande;

    Sammanfattning : Meningsskapande är ett begrepp vi flera gånger stött på under vår utbildning, särskilt i relation till litteraturundervisning, men vars innebörd tycks hänga lite i luften. För att göra begreppet användbart för oss som blivande svensklärare har vi därför velat undersöka hur litteraturundervisning kan bli just meningsskapande, och vilka faktorer som kan påverka detta. LÄS MER