Sökning: "Textanvändning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Textanvändning.

  1. 1. ”…sen har vi läst den här Doktorn Pruttar, eller nej Doktor Mugg, heter den ju…” : En kvalitativ studie om sociala undervisningspraktiker i svenskundervisning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emmelie Hallin; Stina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Balanserad undervisning; critical literacy; digital multimodal textmiljö; literacy; Luke och Freebodys resursmodell; läs- och skrivundervisning; sociala praktiker; sociokulturellt perspektiv; språk-; läs- och skrivförmåga;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka vilka sociala undervisningspraktiker utifrån Luke och Freebodys resursmodell som kan identifieras i lärares svenskundervisning i årskurs 1, och i vilken utsträckning elever ges möjlighet att röra sig i dessa genom balanserad undervisning. För att uppnå syftet har vi använt oss av kvalitativa observationer och intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivundervisning på modersmålet med stöttning av multimodala verktyg inom sfi

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Anna-Karin Bengtsson; [2016]
    Nyckelord :modersmål; multimodala verktyg; litteracitet; bildval i läs- och skrivundervisningen; autentiska texter;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks metoder för läs- och skrivundervisningen inom sfi med utgångspunkt från modersmålet dari och multimodala verktyg. Syftet med denna studie är att undersöka de pedagogiska metoder som används vid läs- och skrivundervisningen på modersmålet dari inom sfi samt att se vilka multimodala verktyg som kan ges som stöttning vid läs- och skrivundervisningen för elever som ännu inte är litterata. LÄS MER

  3. 3. Vad jorden gömmer vi ej glömmer : En studie om symbolanvändningen på gravstenar i Tibro kommun 1916-2016

    Magister-uppsats,

    Författare :Felicia Westerlund; [2016]
    Nyckelord :Symboler; symbolanvändning; gravstenar; kyrkogårdar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka symbolanvändningen, texten på och utformningen av gravstenar i Tibro kommun under perioden 1916–2016. Jag har valt att utgå från Steve Bruce beskrivning av sekulariseringsteorin för att se hur de passar in på utvecklingen av symbolanvändning och textanvändning på de gravstenar i Tibro kommun under 1916–2016, som mitt material till största del består av. LÄS MER

  4. 4. Pojkars läslust : En studie av digital textanvändning i årskurs 5 och 6

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Lekberg; [2016]
    Nyckelord :Digitala texter; läskultur; läslust; pojkar; speciallärare; specialpedagogik; talbok;

    Sammanfattning : I senare PISA-undersökningar tappar svenska elever i läsförståelseresultat och det är främst pojkars resultat som sjunkit. Pojkar i årskurs 4-6 tenderar att tappa lusten att läsa. Det beror till stor del på att textmassorna ökar, språket blir mer avanceras och innehåller fler begrepp. LÄS MER

  5. 5. Kontinentaldrift och vulkaner i förskolan : Hur vardagsanknytning och textanvändning kan användas för naturvetenskapsundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madelene Löfström; [2015]
    Nyckelord :Begreppsinlärning; förskolan; naturvetenskap; textanvändning; vardagsanknytning;

    Sammanfattning : Naturvetenskap har under en lägre tid anses som ett ämne som är avancerat och auktoritärt och som bara vissa elever klarar av. Som följd har intresset för naturvetenskap sjunkit genom åren och så även den positiva attityden till de naturorienterade ämnena. LÄS MER