Sökning: "Textbaserade matematikuppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Textbaserade matematikuppgifter.

  1. 1. Elevers svårigheter vid textbaserade problemlösningsuppgifter : En litteraturöversikt med utgångspunkt i läsförmåga och kognitiva processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Persson; Johanna Nilsson; Jonna Åkesson; [2024]
    Nyckelord :Matematik; läsförmåga; läsförståelse; problemlösningsuppgifter; kognitiva processer; minnesförmåga och avkodning;

    Sammanfattning : I litteraturöversikten undersöker vi om det finns en korrelation mellan läsförståelse och matematik, med särskild inriktning på vad som kan förklara elevernas svårigheter relaterat till deras prestationer av textbaserade problemlösningsuppgifter inom matematik. Målet är att identifiera vilka specifika faktorer som påverkar elevers svårigheter när de löser textbaserade matematikuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Sambandet mellan textbaserade matematikuppgifter och läsförståelse : En systematisk litteraturstudie av tidigare forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Yaiza Milletorp; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsens inverkan på elevers förmåga att lösa matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Frida Olsson; Evelina Wessberg; [2021]
    Nyckelord :Matematiska textuppgifter; läsförståelse; sociokulturellt; genus; semiotiska resurser; matematik; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om läsförståelse har en möjlig inverkan när elever ska läsa och lösa matematiska textuppgifter. Förutom ett sociokulturellt synsätt på lärande utgår studien från aspekter av semiotiska resurser och genus för att belysa språkliga hinder och möjligheter i uppgiftstexter samt hur könsskillnader kommer till uttryck och problematiseras. LÄS MER

  4. 4. Begreppen som portvakter in i den matematiska världen : En empirisk studie om vad elever med svenska som andraspråk möter i ett svenskspråkigt klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Isak Juhlander; [2019]
    Nyckelord :Matematiska begrepp; flerspråkighet; Freudenthal; Cummins; Vygotskij; begreppsförståelse; matematiska resonemang; textbaserade matematikuppgifter;

    Sammanfattning : Den här empiriska studien syftar till att undersöka elevernas reflektioner och frågor om språk i matematikundervisningen. Studien har utgått från klassrumsobservationer vid helklassundervisning och parintervjuer där elever fått lösa textbaserade uppgifter tillsammans. LÄS MER

  5. 5. Matematiska textuppgifters språkliga och kognitiva krav : En analys av fyra läromedel i åk 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Gustafsson; Chnar Rashidi; [2019]
    Nyckelord :Cognitive demand; contextual support; teachers’ manual; text-based mathematics tasks; textbook analysis; students’ textbook; Elevbok; kognitiv kravnivå; kontextuellt stöd; lärarhandledning; läromedelsanalys; textbaserade matematikuppgifter;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte har varit att, genom en läromedelsanalys, bidra till ökad kunskap om matematiska textuppgifters språkliga och kognitiva krav för årskurs 1. Studien har genomförts genom en analys av fyra svenska matematikläromedel för årskurs 1 med fokus på de textbaserade uppgifternas kontextuella stöd, kognitiva kravnivåer och det stöd avseende språket som finns att tillgå i respektive lärarhandledningar. LÄS MER