Sökning: "Textil miljömärkning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Textil miljömärkning.

  1. 1. Gröna leveranser : ett marknadsföringsperspektiv på leveransalternativ inom svensk e-handel

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rebecca Palm; Virginia Drasko; [2021]
    Nyckelord :E-commerce; Ecological sustainability; Green Marketing Communication; Greenwashing; OSEC; Last mile Logistic; Ten signs of greenwash; Web Communication; 3’C; E-handel; Ekologisk hållbarhet; Gröntvätt; Grön Marknadskommunikation; OSEC; Sista Milen Logistik; Tio tecken på gröntvätt; Webbkommunikation; 3’C;

    Sammanfattning : Background: In recent times, last mile deliveries have become critical as these deliveries are generally considered to be the most expensive, least efficient and most polluted part of the entire logistics chain (De Kervenoael, Schwob & Chandra 2020; McKinnon & Edwards 2009). Consumer demands for fast and flexible deliveries are not very easy to combine with the highest possible sustainability focus (PostNord 2018). LÄS MER

  2. 2. Generation Z och trovärdighet : En undersökning av generation Z’s uppfattning av trovärdig grön modemarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Paulina Gullstrand; Jonathan Moberg; Adam Eriksson; [2019]
    Nyckelord :generation Z; green marketing; environmental sustainability; sustainable fashion; greenwashing; transparency; generation Z; trovärdighet; grön marknadsföring; miljömässig hållbarhet; hållbart mode; gröntvättning; transparens;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka generation Z:s uppfattning om trovärdig grön marknadsföring från kläd- och modeföretag, vilka faktorer som påverkar den samt hur marknadsföringen kan utformas för att öka trovärdigheten. Det empiriska materialet samlades in genom semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Kommunicering och uppfattning av Svanenmärkt denim : En fallstudie av Velour by Nostalgis Svanenmärkta denimprodukter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jonna Odqvist; Sarah Welikala; [2017]
    Nyckelord :Hållbarhet; kommunikation; miljömärkning; Svanenmärkning;

    Sammanfattning : Textilindustrin arbetar i nuläget med omfattande hållbarhetsarbeten för att motverka den negativa miljöpåverkan som de snabba modecyklerna inom modebranschen bidrar till. Ett sätt för företag att förmedla hållbarhet till kund kan vara genom miljömärkning. LÄS MER

  4. 4. Vad kan konsumenter och vad litar de på? : en studie kring sambandet mellan konsumenters kunskap och förtroende gentemot kommunikationen av miljövänliga textila produkter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rebecca Strömberg; Lina Svensson; [2015]
    Nyckelord :Knowledge; Trust; Textile eco-labelling; Distrust; Misleading knowledge; Kunskap; Förtroende; Textil miljömärkning; Misstro; Missvisande kunskap;

    Sammanfattning : Syfte – I denna studie undersöks sambandet mellan konsumenters kunskap och förtroendegentemot kommunikationen av miljövänliga textila produkter.Teoretiskt ramverk – För att undersöka syftet redogörs vad kunskap respektive förtroendeär. LÄS MER

  5. 5. Har du märkt det? -En undersökning av textila miljömärkningar och hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Eklund Sandra; Wåglund Caroline; [2011]
    Nyckelord :miljömärkning; hållbar utveckling; grön marknadsföring; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Intresset för miljö och ekologi är större än någonsin idag och marknaden för ekologiskaprodukter expanderar. Vi vill därför undersöka hur textila produkter kan kommuniceras sommiljövänliga ut till konsumenterna. LÄS MER