Sökning: "Textilslöjd"

Visar resultat 11 - 15 av 90 uppsatser innehållade ordet Textilslöjd.

  1. 11. ATT VÄXA SOM LÄRARE : En kvalitativ intervjustudie om textilläraresupplevelser av möjligheten till fortbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Annika Björk; [2021]
    Nyckelord :fortbildning; ramfaktorteori; textilslöjd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv undersöka textillärares uppfattning av sina möjligheter till fortbildning. Data har samlats in genom intervjuer med fem behöriga textillärare, undervisande i olika årskurser i grundskolan vid fyra grundskolor i en mellanstor kommun i Västsverige. LÄS MER

  2. 12. Vart tog formgivningen vägen? : En kvalitativ intervjustudie om formgivning i textilslöjden.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jenny Johansson; Olivia Jansson; [2021]
    Nyckelord :Slöjd; textilslöjd; formgivning; design; slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur verksamma behöriga slöjdlärare arbetar med formgivning i sin undervisning. Vi båda har studerat slöjd vid Linköpings universitet där vi upplever att det var stort fokus på formgivningen och därför är det intressant att göra denna studie med fokus på formgivning. LÄS MER

  3. 13. Tanken förmår, känslan består : En undersökning av lärprocessen i textilslöjd, av lärandets emotionella aspekter och upplevelsen av flow.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sara Wastesson; [2021]
    Nyckelord :slöjd; lärprocess; upplevelse; känslor; flow;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att fördjupa förståelsen för hur en lärprocess i textilslöjd kan ske, vilka typer av känslor den frammanar och vad det i sin tur kan ha för effekt för lärandet. Undersökningen söker svar på följande: hur upplevs lärprocessen i en materiell kontext samt hur lärandets emotionella aspekter kan förstås genom teorin om flow? Lärandet har bestått i att utveckla kunskaper om hantverkstekniken bildväv genom att först utföra ett antal teknikövningar efter skriftliga instruktioner för att därefter tillämpa dessa kunskaper i en föreställande bildväv. LÄS MER

  4. 14. Hur kan det visuella bli taktilt? : Textilslöjdlärares pespektiv på arbetet med en elev med blindhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ulrika Johansson Staffans; [2020]
    Nyckelord :blindhet; synnedsättning; textilslöjd; slöjd; instruktioner; anpassningar; taktil pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Hantverksaktivism & samhällsengagemang. En studie i grundskoleelevers uppfattning av textilslöjd i närsamhället.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elisabeth Grönberg; [2020]
    Nyckelord :hantverksaktivism; slöjden i samhället; kommunikation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur elever i årskurs 5 och 9 uppfattar textilslöjden i närsamhället före och efter de arbetat konkret med en uppgift inspirerad av hantverksaktivism och textilslöjdens kommunikativa funktion. Textilslöjd i närsamhället är ett abstrakt koncept som elever generellt har svårt att uppfatta. LÄS MER